سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۷/۲۷

اشدری:

ضرورت توجه به نیازهای معلولان در طراحی های شهری

در مدیریت، برنامه ریزی و اجرا ی طرح های شهری باید نیازهای های معلولان و افراد کم توان لحاظ گردد.

فاطمه اشدری، عضو شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به روز جهانی نابینایان و با تاکید بر اینکه عصای سفید پرچم استقلال یک نابیناست اظهار کرد: چشم ها بعد از مغز پیچیده ترین عضو بدن هستند که بیش از دومیلیون بخش فعال دارند، درحقیقت در هر ساعت در چشم ها 36 هزار بایت اطلاعات تهیه می شود که نشان از اهمیت این عضو بدن دارد.

وی افزود: روز جهانی نابینایان ضرورت افزایش همدلی با روشندلان و نحوه برخورد صحیح و درست با آنها را گوشزد می کند، اینکه آنها ما را نمی بینند آیا ماهم آنها را نباید ببینیم؟

اشدری برضرورت فراهم آوردن بسترهای لازم جهت سهولت در خواندن و شنیدن کتاب و مقالات برای افراد نابینا و ناشنوا تاکید کرد و گفت: دانایی با مطالعه و خواندن محقق می شود و ابزار آن کتاب، مقالات، نرم افزارهای صوتی، نشریه ها، رسانه های عمومی وخاص و صدا وسیما صورت می گیرد که البته اقشار معلول خصوصا ناشنوایان و نابینایان نیاز به اقدامات مکمل دارند.

وی خاطرنشان کرد: دراین راستا ضرورت دارد تا تمام کتب، جزوات، انتشارات مورد نیاز نابینایان و رسانه ها به خط بریل مسلح شوند که این کوچکترین سهم نابینایان از دانایی است که بالسویه باید از آن برخوردار شوند.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین درادامه سخنانش خواستار به روز شدن کتب موردنیاز در کتابخانه های شهر به خط بریل شد و گفت: شهرداری درخصوص نیاز شهروندان کتابخانه ها و فرهنگسرایی ایجاد نموده که تنها در یک باب و در کتابخانه شهدا کتب نابینایان به خط بریل وجود دارد که این کتابخانه نیز همانند کتابخانه های دیگر شهرداری به روز نیست.

به گفته وی باید هرسال برخی از کتب ها از سیستم خارج و برخی به آمار و عناوین کتابها به نسخ بریل افزوده و به روز شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان کرد: انجمن نابینایان توانایی لازم را دارد و چنانچه شهرداری ماهانه حداقل برای بین سه تا پنج کتاب هزینه کند که به کتابخانه شهدا افزوده شود ودر واقع این کتب به خط بریل برای تمامی اقشار و سنین نابینایان تهیه و چاپ خواهد شد ، سالانه 36 تا 70 جلد کتب بریل به سبد مطالعاتی این عزیزان اضافه می‌شود.

وی افزود: البته این از وظایف ذاتی نهاد کتابخانه های استان است که برای سبد دانایی، مطالعاتی، کتابخوانی و کتابخانه ای معلولین و آسیب دیدگان ، خصوصا نابینایان سهم ویژه‌ای از محل 0/5 درصد کمک شهرداریها به نهاد کتابخانه لحاظ کند و از مشارکت و توانمندی تشکل های غیر دولتی بهره جوید ، مهمتر اینکه تمامی خدمات نهاد کتابخانه ها با موضوعیت خدمت به ذینفعان معلول و نابینا در سطح استان اطلاع رسانی شود.

وی همچنین خواستار حمایت شورا و شهرداری از تیم های گلبال و ورزش های انفرادی گروهی عزیزان نابینا ونخبگان ورزشی این بخش موافق با سیاستهای ورزشی شورا و شهرداری و انجمن نابینایان شد.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود دربخش ورزش های همگانی نیز حتی می توان سهمی را لحاظ کرد و با دعوت از مربیان تخصصی اقشار معلول و نابینا اقداماتی انجام داد.

اشدری در بخش دیگری از سخنانش باتاکید بر ضرورت توجه به نیاز معلولان در طراحی های شهری گفت: به لطف خدا و حمایتهای شورای اسلامی شهر قزوین طرح مشاوره معاونت شهرسازی و شهرداری درخصوص معلولین با موفقیت طی شده و بر این مبنا ساماندهی مطالعات ، طراحی و ساخت وسازها در اماکن عمومی و تمامی زیرساختها ی شهری برمبنای شرایط فیزیکی معلولان و آسیب دیدگان لحاظ خواهد شد.

این عضو شورای اسلامی شهرقزوین تاکیدکرد: آقای مهندس رجبی مشاور شهردار قزوین این مسئولیت مهم را از طرف معلولین عزیز و آسیب دیدگان عهده دار است وبدین لحاظ سازمان خدمات طراحی مکلف است که در زمان مطالعه و طراحی با دعوت از مشاور شهردار در امور مناسب سازی رعایت اصول زیر بنایی برای معلولان را از ابتدای کار درنظر بگیرد.

وی دربخش دیگری از سخنانش به اشتغال افراد معلول و نابینا اشاره کرد و و گفت : حدود 4 هزار نفر نابینا در استان قزوین بیکار هستند و طبق قوانین می بایست پنج درصد از اشتغال جامعه سهم معلولین و نابینایان و آسیب دیدگان جسمی حرکتی باشد دراین بین می تواند از نخبگان عزیز در حوزه نابینایان که بسیار توانمند ، تحصیل کرده و متخصص هستند در حوزه های مختلف شهرداری دعوت به کار کرد.

به گفته وی، البته نابینایان عزیز حتی رضایت دارند برای اشتغال در شهرداری به عنوان اپراتور مخابرات و روابط عمومی نقش آفرینی کنند که از تواضع و فروتنی آنهاست که بتوانند مشغول به کارشوند و از عهده معیشت زندگی برآیند.

اشدری خاطرنشان کرد: جا دارد که تمامی دستگاههای دولتی وغیردولتی وخصوصی این عزیزان را بدون ترحم و برحسب وظیفه با نگاه عدالت محوری همراهی کنند.
 

 
/پایان پیام/

تصاویر مرتبط