چهارشنبه ۱۳۹۲/۰۹/۲۷

استاندار قزوين در ديدار با اعضاي شوراي شهر و شهردار قزوين:

لزوم اتخاذ تصميمات جامع و سنجيده از سوي مجموعه مديريت شهري

نشست مشترک اعضاي شوراي شهر و جمعي از معاونين و مديران شهري با استاندار قزوين با هدف هم افزايي و تبادل نظر برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين، در اين نشست  مرتضي روزبه، استاندار قزوين با اشاره به وجود ظرفيت بالا در شورا و شهرداري اظهار داشت: شوراي اسلامي شهر و شهرداري قزوين با توجه به فراهم بودن بسترهاي لازم و بهره مندي از افراد متخصص، داراي ظرفيت بسيار بالا و پتانسيل مطلوب  براي توسعه هستند.  

روزبه به ترکيب اعضاي شورا اشاره  و تصريح کرد: اعضايي كه با رأي مردم به شوراي اسلامي شهر راه يافته اند از سابقه طولاني و درخشان در مباحث مديريت شهري برخوردارند و اين موضوع، نقطه عطفي در شوراي فعلي محسوب مي شود.

 استاندار قزوين جامعيت را يکي از خصايص بارز ترکيب چهارمين شوراي شهر قزوين بر شمرد  و ادامه داد: حضور و انتخاب تمام اقشار و طيف هاي استان از قبيل فرهنگيان، فعالين دفاع مقدس، جامعه مهندسين ، بانوان و افراد با تجربه در امور شورايي، حاکي از  وجود يک سرمايه عظيم براي مديريت شهري در راستاي سياست گذاري هاي سنجيده است که بايد از اين ظرفيت به نحو مطلوب استفاده نمود.

وي يکي از نكات مثبت شوراي اسلامي شهر را اجماع نظرات اعضاي شورا براي ثبات مديريت در رياست شورا برشمرد و ادامه داد: اين مهم باعث ادامه تحقق برنامه هاي مديريت شهري در مسير قبلي خود شد  و وجود اين خصيصه و همدلي بين اعضاي شورا، موجب تمايز آن از بسياري از شوراهاي شهرهاي ديگر شده است.

اين مقام مسئول با اشاره به تثبيت مجدد شهردار قزوين با رأي قاطع اعضاي شوراي اسلامي شهر اظهار داشت: اين تدبير خردمندانه كه منجر به ادامه مديريت شهردار  فعلي شد، باعث مي شود خط مشي مديريت شهري با انرژي مضاعفي، دوباره از سر گرفته شود و نقش بسزايي در  پيشبرد بسياري از اهداف  اين بخش دارد.

روزبه با بيان اين مطلب که مردم انتظار اتخاذ تصميمات جامع و سنجيده را  از شورا  و شهرداري دارند اظهار داشت: اين رويکرد وظيفه مجموعه مديريت شهري را خطيرتر مي کند و بايد با پيش رو قرار دادن مطالعات لازم و بررسي ها، شاهد اتخاذ بهترين تصميم گيري ها به منظور پاسخگويي به شهروندان باشيم.

اين مقام مسئول با بيان اين مطلب که بسياري از خدمات مجموعه مديريت شهري براي شهروندان در سطح شهر ملموس است اذعان داشت:  از همين رو  بايد مسئولان شورا  و شهرداري از آزمون و خطا در اين حوزه خوداري نمايند.

وي از انجام حمايت هاي لازم از شهرداري توسط استانداري به منظور پيشبرد اهداف مشخص شده در اين حوزه خبر داد  و افزود: هرگونه رشد و توسعه شهري مركز استان به منزله توسعه خود استان به شمار مي رود، از همين رو بايد بستر حمايت از مجموعه مديريت شهري به خوبي فراهم شود.

استاندار قزوين خواستار اجراي طرح هاي موفق و توسعه اي توسط مجموعه مديريت شهري قزوين شد و ادامه داد: اين مهم موجب الگو پذيري شهرهاي ديگر استان از شورا  و شهرداري قزوين و قرار گرفتن همه جانبه استان در مسير تحول  و توسعه به بهترين نحو ممکن خواهد شد.

اين مقام مسئول ادامه داد: بخشي از پازل توسعه استان توسط شهرداري تكميل مي شود چرا كه مهمترين منابع اعتباري غير دولتي در اختيار شهرداري هاست و با استفاده از اين منابع مي توان برنامه هاي توسعه اي استان را به خوبي اجرا كرد.

روزبه با اشاره به تحول صورت گرفته در مباحث مديريت شهري، خطاب به اعضاي شوراي اسلامي شهر و شهردار قزوين گفت: لزوم حرکت در اين مسير با اخذ دانش روز و استفاده از تجارب موفق در اين زمينه وجود دارد اما در اين مسير، توجه به بومي سازي و نقاط مثبت آن بايد مورد توجه قرار گيرد تا شاهد  تحقق توسعه به صورت فعالانه و خلاقانه در قزوين باشيم.

 استاندار قزوين تحول در امر مديريت شهري را يك اصل اجتناب ناپذير برشمرد  و ادامه داد: بايد با تمام توان وارد اين عرصه شويم که لازمه اين امر، دوري از روزمرگي و ايجاد تفکر بلند مدت در بين مسئولان است.

اين مقام مسئول با اشاره به تاريخ درخشان قزوين اظهار داشت: وجود معضل تکدي گري در شأن اين شهر  و مردمان آن نيست از همين رو بايد با استفاده از توان شهروندان و مؤسسه هاي خيريه، براي پاک کردن شهر از وجود اين افراد تلاش نماييم و به عنوان يک الگوي موفق در اين زمينه مطرح شويم.

روزبه در خاتمه  بر تعامل بيشتر مجموعه مديريت شهري با شهروندان تأکيد و تصريح کرد: بايد به سمتي حركت كنيم كه در مباحث مديريت شهري از فكر شهروندان به عنوان يکي از ارکان توسعه استفاده شود.

در ادامه اين نشست، عباس ظاهري رئيس شوراي شهر با اظهار خرسندي از انتصاب استاندار بومي براي قزوين اظهار داشت: سابقه درخشان مديريتي ايشان، نقطه عطفي در عملکرد و پيشبرد برنامه هاي آينده خواهد داشت و بايد از اين ظرفيت و ايجاد همدلي  و تعامل بين مسئولان براي توسعه قزوين به نحو مطلوب استفاده نمود.

ظاهري ادامه داد: قبول جايگاه فعلي از سوي استاندار جديد و قبول مصائب اين جايگاه، وظيفه اي خطير بر دوش ايشان است و مجموعه مديريت شهري نيز بايد با استفاده از ظرفيت هاي موجود همراهي لازم را با نماينده عالي دولت در استان داشته باشد.

اين مقام مسئول با قدرداني از زحمات صورت گرفته توسط احمد عجم استاندار قبلي قزوين اذعان  داشت: اين مهم نقش بسزايي در پيشبرد برنامه هاي مشخص شده و کلان در شهر داشته است.

مسعود نصرتي شهردار قزوين نيز با اشاره به نگاه فرا مجموعه اي در شهرداري قزوين اظهار داشت: شهرداري قزوين آمادگي لازم را براي تعامل با استانداري به منظور ايجاد توسعه مطلوب  و همه جانبه در استان دارد و از تمام ظرفيت هاي خود براي تحقق اين مهم استفاده خواهد کرد.

نصرتي با بيان اين مطلب که در حال حاضر شهرداري قزوين در حال فراهم نمودن زير ساخت هاي اوليه براي توسعه شهر است اذعان داشت: ايجاد اين بستر با توجه به چند وجهي بودن توسعه، کاري سنگين بر دوش مجموعه شهرداري است که تحقق اين مهم  و برآورده نمودن نيازهاي شهروندان، به طور قطع نيازمند حمايت هاي استانداري  و ساير مسئولان استاني است.

وي با اشاره به افزايش سطح توقعات شهروندان از مجموعه مديريت شهري اظهار داشت: پايتخت بودن قزوين در ادوار گذشته، نزديکي قزوين با پايتخت و تعامل شهروندان با ساير کلان شهرها و وجود ثروت هاي عظيم مادي  و معنوي موجب ايجاد انتظار توسعه در بين مردم متناسب با جايگاه گذشته  و فعلي شده است، از همين رو شورا  و شهرداري خود را مکلف به برآورده نمودن نياز هاي به حق شهروندان در اين زمينه مي داند.

شهردار قزوين وجود تعامل و همدلي  بين مسئولان استاني  و دستگاه هاي مرتبط را عاملي مهم در توسعه روز افزون قزوين بر شمرد و ادامه داد: اگر اين مهم در شهر قزوين به نحو احسن محقق شود موجب حرکت در مسير توسعه مي شود به گونه اي که علاوه بر پاسخگويي به نياز هاي کوتاه مدت و روزمره شهروندان در مسير اجراي بسياري از پروژه هاي بلند مدت گام برداريم.

اين مقام مسئول با اشاره به جايگاه ويژه و فرادست استانداري در استان اظهار داشت: حمايت  و همراهي اين دستگاه اجرايي نقش کليدي و بسزايي براي توسعه شهر قزوين دارد و  بايد از اين ظرفيت به نحو مطلوب استفاده شود.

در ادامه اين نشست صديقي رئيس کميسيون شهرسازي بر لزوم توليد ثروت در شهر قزوين تأکيد  و تصريح کرد: اجراي طرح جامع امامزاده حسين(ع)، ساماندهي ورودي هاي شهر، تعريض پل زيرگذر بوئين زهرا با توجه به عبور مسافران زياد از شهرهاي ديگر از اين محورها، در جايگاه و شأن قزوين نيست، از همين رو بايد براي بهبود وضعيت آن اقدامات لازم به عمل آيد.

صديقي ادامه داد: توجه به باغستان سنتي به عنوان يک سرمايه طبيعي  و تاريخي، فراهم کردن بسترهاي گردشگري، تربيت نيروهاي انساني در زمينه هاي مختلف در سطح استاني  و فرا استاني  و ايجاد باغ ويلاها از مواردي است که توجه به آن موجب بالندگي شهر قزوين خواهد شد.

احد چگيني نماينده شوراي شهر در شوراي شهرستان  و استان نيز تصريح کرد: در حال حاضر شوراي استان ساختمان مستقلي براي برپايي نشست هاي تخصصي خود و پيگيري امور ندارد که همراهي استانداري براي تحويل زمين براي اين شورا مي تواند نقش مهمي در پيشبرد مسائل اين حوزه داشته باشد.

علي صادقي نيارکي نيز با اشاره به موقعيت استراتژيک استان قزوين و نقش مؤثر و مثبت آن در بسياري از جنبه هاي ملي اظهار داشت: بايد از ظرفيت هاي شناور و اعتبارات ملي  براي توسعه و بالندگي اين استان استفاده نمود تا شاهد دستيابي قزوين به جايگاه واقعي خود باشيم که نقش استانداري به عنوان نماينده دولت در استان براي تحقق اين مهم انکار ناپذير است.

صادقي نيارکي حمايت استانداري از مجموعه مديريت شهري را گامي مهم در توسعه استان بر شمرد  و ادامه داد:  بايد با ايجاد همدلي  وحدت رويه بين دستگاه ها و مسئولان ارشد استان گام هاي بلندي را براي توسعه شهر قزوين بر داريم.

فاطمه اشدري رئيس کميسيون پيگيري  و نظارت بر مصوبات شورا انتصاب استاندار بومي براي قزوين را يک فرصت مهم براي قزوين بر شمرد و ادامه داد:  انتصاب يک نيروي بومي با توجه به اشراف به فرصت ها  و تهديد هاي استان، نقش بسزايي در تسريع بخشي به پيشرفت استان دارد.

اشدري بر لزوم حمايت از شورا  و شهرداري توسط مسئولان به منظور تحقق بهتر بسياري از سياست گذاري ها تأکيد  و تصريح کرد: حمايت استانداري از مجموعه مديريت شهري به طور قطع موجب ارائه خدمات همه جانبه به نحو مطلوب خواهد شد.

حسين صلح جو منفرد نيز بر اتحاد و يکپارچگي بين مسئولان تأکيد و اذعان داشت: بايد در صدد ترويج و نهادينه نمودن مديريت متحد شهري در استان به منظور توسعه عملياتي  باشيم.

صلح جو ادامه داد: مشارکت در امر مديريت متحد شهري از سوي دستگاه هاي استان، در پيشرفت شهر و حل مشکلات مردم بسيار موثر بوده و مي تواند جهت ارتقاءجايگاه واقعي شهر قزوين  و به دست آوردن اقتدار و قدمت گذشته مؤثر باشد.

حسين غياثوند رئيس کميسيون شهرسازي با اشاره به وجود همگرايي بين مسئولان استاني قزوين اظهار داشت: اين مهم، فرصت مغتنمي براي توسعه کل استان و مجموعه مديريت شهري در راستاي حل مشکلات موجود است.

غياثوند به تلاش شورا  و شهرداري براي توسعه و تحول در قزوين تصريح کرد:  همکاري دستگاه هاي مختلف با مجموعه مديريت شهري نقش مؤثر  وکليدي در روند دستيابي به اين مهم دارد، از سوي ديگر شورا نيز با توجه به ظرفيت هاي موجود آمادگي لازم براي همسويي و هماهنگي با استانداري دارد و در اين روند از هيچ فرصتي دريغ نخواهد کرد.

اين مقام مسئول همچنين خواستار عزم جدي مسئولان براي توسعه متوازن  و توجه به مناطق کمتر توسعه يافته شد  و افزود: ساماندهي ورودي هاي شهر به منظور جذب گردشگر و تشکيل معاونت فرهنگي در راستاي ايجاد همگرايي بين متوليان فرهنگي در استان از ديگر مواردي است که ضرورت توجه به آن در استان احساس مي شود.

فرزانه نظري پور معاون شهرسازي  و معماري نيز در ادامه اين نشست، با اشاره به تلاش شهرداري براي جلب رضايت شهروندان در حوزه ساخت  و سازها اظهار داشت: در اين روند، ايجاد انگيزه در بين شهروندان به منظور پاسخگويي به نيازهاي آنها  و اتخاذ تهميدات لازم براي نوسازي منازل فرسوده مورد توجه بوده است.

نظري پور ادامه داد: طرح احداث باغ ويلاها به منظور توسعه گردشگري ، همچنين انجام اقدامات لازم براي رفع گره هاي ترافيکي در برخي از نقاط شهر نيازمند همراهي  و حمايت  استانداري از مجموعه مديريت شهري  است.

حسين بهزاد پور معاون خدمات شهري نيز با اشاره به تلاش شهرداري در جهت عمران  وآباداني شهر اظهار داشت: تا کنون اکثر طرح هاي  شهرداري براي اين مهم بوده است از سوي ديگر توجه به گردشگري و فراهم نمودن زير ساخت هاي آن نيز از برنامه هاي اولويت دار است که برنامه هايي در راستاي اين هدف نيز انجام شده است.

بهزاد پور با اشاره به تلاش شهرداري براي آماده نمودن قزوين بر طبق معيار هايي همسو با شهر اسلامي تصريح کرد: ساماندهي متکديان شهر، جلوگيري از سد معبرها، بهبود فضاهاي شهري از منظر نظافت عمومي و دفن بهداشتي  و سريع زباله ها از جمله اقداماتي است که در حوزه خدمات شهري تا کنون اقدامات هاي لازم براي آن به عمل آمده است و برنامه هاي تکميلي نيز در دستور کار است.

 

گفتني است: در پايان اين نشست، مرتضي روزبه  بر فراهم بودن زمينه هاي همکاري بين اين دونهاد اشاره کرد  و مقرر گرديد نشست هاي تخصصي به منظور بررسي مشکلات موجود در حوزه شهري با حضور مسئولان مرتبط در شورا و  شهرداري برگزار شود

تصاویر مرتبط