پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲۵

حجت الاسلام والمسلمين عابديني:

توجه مسئولان به معماري اسلامي و نقش آن در ارتقاي کيفيت زندگي ضروري است

حجت الاسلام والمسلمين عابديني گفت: توجه مسئولان به معماري اسلامي و نقش آن در ارتقاي کيفيت زندگي ضروري است.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ آيت‌الله عبدالکريم عابديني در ديدار اعضاي کرگروه اجرايي الگوهاي معماري ايراني-اسلامي با ايشان با تبريک هفته وحدت و با اشاره به در پيش بودن سالگرد سفر رهبري به قزوين، اظهار کرد: رهبري در حوزه فرهنگي، عمراني، صنعتي و کشاورزي بيانات بسيار مهمي داشتند و لازم است با بازخواني آن‌ها، در پي احياي اين حوزه‌ها باشيم.

وي با تأکيد بر اهميت حوزه شهرسازي و توجه ويژه به معماري و شهرسازي اسلامي، تصريح کرد: دغدغه‌مندي کميسيون شهرسازي شوراي شهر در اين حوزه بسيار ارزشمند است چرا که فرصت‌هاي معنوي بسيار ارزشمندي در اين حوزه وجود دارد که تاکنون از آن غفلت شده است.

امام‌جمعه قزوين در ادامه با بيان اين‌که شهرها در هر کشوري، بستر تربيت مردم در آن کشور هستند، خاطرنشان کرد: نمي‌توانيم معماري شهري را از ساير کشورها قرض بگيريم و آئين و فرهنگ‌ اسلامي خود را با آن ارائه دهيم.

نماينده ولي‌فقيه در استان قزوين يادآور شد: همان‌گونه که بر تغذيه حلال تأکيد داريم، شهرها هم بايد به گونه‌اي طراحي شوند که زمينه يک زندگي حلال و سالم را براي شهروندان فراهم نمايند.

وي ادامه داد: اعتقاد به مبدأ، معاد، توحيد، نبوت، وحي و رسالت بايد در طراحي شهري ديده شود و تحقق اين هدف، هنر معماران و توجه مسئولان به اين امر مهم را مي‌طلبد.

آيت‌الله عابديني با تأکيد بر همخواني معماري شهري با استانداردهاي ديني، يادآور شد: شهرها بايد به گونه‌اي طراحي شوند که محيطي براي پرورش فکر و انديشه باشند و تنها حفظ انسان از سرما و گرما معيار طراحي خانه‌ها قرار نگيرد و توجه به معماري اسلامي اين مهم را محقق مي‌کند.

امام‌جمعه قزوين تأکيد کرد: در معماري و طراحي شهرها، اين انسان و پرورش فکر و انديشه اوست که بايد معيار قرار بگيرد و نبايد از اين اصل مهم غفلت کنيم.

وي با بيان اين‌که براي اصلاح مشکلاتي که در حوزه شهرسازي وجود دارد، بايد کلان‌نگر باشيم، گفت: شهر مانند لباسي است که بر اندام فرهنگ، اعتقادات و منش‌هاي ملتي پوشانده مي‌شود و نبايد راضي شويم هر چيزي را بپذيريم.

نماينده ولي‌فقيه در استان قزوين اظهار کرد: بايد تلاش کنيم تا دغدغه معماري شهري بر اساس موازين ديني در دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه ايجاد شود تا بتوانيم با کمک دانشجويان و ائمه جماعت مشکلات اين حوزه را برطرف نماييم.

آيت‌الله عابديني در پايان بر طراحي فرم ارزيابي که نشان دهنده ميزان برخورداري شهرها از معيارهاي شهر ديني باشد، تأکيد کرد.

پايان پيام/2275/آذر95

تصاویر مرتبط