سه‌شنبه ۱۳۹۴/۱۰/۲۲

پارلمان محلي قزوين از سياستهاي اعلامي خود در تدوين لايحه بودجه سال 95 مي گويد؛

اتمام پروژه هاي نيمه تمام، تحقق درآمد پايدار و توسعه متوازن شهر

پارلمان محلي قزوين با تأکيد بر اتمام پروژه هاي نيمه تمام، توجه به مقوله درآمد پايدار، توسعه متوازن، اجراي پروژه هاي توجيهي سرمايه گذاري و گردشگري در کنار توجه به اقتصاد مقاومتي و شفافيت اجراي لايحه بودجه و تلاش براي تحقق درآمدهاي پيش بيني شده را در لايحه بودجه سال 95 خواستار شد.

 

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ "فرج الله فصيحي رامندي" رياست شورا در دومين جلسه پارلمان محلي قزوين که با دستور کار تدوين سياستهاي کلي بودجه سال 95 شهرداري برگزار شد، گزارشي از تأکيدات و پيشنهادات انجام شده در رابطه با سياستهاي کلان بودجه که در جلسه اول مطرح شده بود ارائه داد و گفت: شهرداري قزوين در زمانبندي تدوين و اعلام سياستهاي بودجه گزارشي از پروژه هايي که از سال 90 تا 94 در بودجه آمده ولي هنوز اجرا نشده را به شورا ارائه دهند.

وي ضمن اينکه ملاک عمل قرار دادن اسناد و چشم اندازهاي بالادستي را در تدوين بودجه سال آتي مهم مي دانست، افزود: بايد در تدوين سياستهاي سال 95 برنامه اي داشته باشيم که کمتر با آفت تکرار پروژه هاي نيمه تمام در بودجه مواجه شويم و مطالعات اوليه پروژه ها و اجراي کامل و دقيق آنها ملاک عمل قرار بگيرد و همچنين پيوست پروژه ها از نظر پيشرفت ريالي و فيزيکي مورد ملاک قرار بگيرد.

رياست شورا در بخش بعدي سخنان خود با اشاره به نتايج بدست آمده در جلسه با اشاره به جامعيت دستورالعمل بودجه وزارت کشور گفت: کلياتي که شورا در رابطه با بودجه به بحث و بررسي مي پردازد در اين دستورالعمل آمده و ضمن تأکيد به آن کليات موارد خاص شهر را جمع بندي مي کنيم و کليات خاص همانند ساماندهي ورودي هاي شهر، باغستان سنتي يا نواحي منفصل و اختصاص بودجه براي آنها را مورد تأکيد قرار مي دهيم.

وي در ادامه با تأکيد مجدد بر تدوين بودجه بر اساس سياست ها و چشم اندازهاي اقتصاد مقاومتي که مورد تأکيد مقام معظم رهبري نيز هست، عنوان کرد: اگر به منظور تنظيم روابط و تسريع در با عنايت چشم انداز 1404 اقتصاد مقاومتي و برنامه اي که داشتيم و سياست هايي که بحث شد بودجه به شورا ارائه شود.

**

"سيد کاظم مجابي" گفت: با توجه به سياستهاي تدوين بودجه در سالهاي قبل و دستاوردهايي که داشتيم، از سوي متوليان و مسئولان مربوطه در شهرداري گزارشي از چگونگي وضعيت در دو سال قبل ارائه شود.

رئيس کميسيون سلامت و خدمات شهري ادامه داد: تمامي بندهاي بودجه بايد به برنامه تبديل شود تا ضمن بررسي ميزان پيشرفت و يا عدم تحقق هريک از آنها به نتايج خوبي برسيم و از سويي روکش بودجه در سالهاي قبل ملاک عمل قرار بگيرد.

***

"علي فرخزاد" با تأکيد بر تدوين واقعي بودجه گفت: توجه به انجام پروژه هاي مشارکتي و سرمايه گذاري اقدامي جديد است که در بودجه امسال و سالهاي قبل نيامده و در اين رابطه بايد راهکاري پيش بيني کنيم که در برآورد اوليه لحاظ شده باشد.

نايب رئيس شورا تصريح کرد: اين اقدام به نفع شهرداري است چراکه کارهاي عمراني که در شهر صورت مي گيرد از ابتدا در برنامه و چشم انداز يکساله شهر آمده است.

وي همچنين تصريح کرد: آسيب شناسي بودجه سالهاي 93 و 94 به منظور عدم تکرار نواقص و تقويت نقاط قوت بسيار مهم است.

***

"عباس ظاهري" نيز در رابطه با چگونگي تقديم بودجه شهرداري به شورا و بررسي آن توضيحاتي ارائه داد و گفت: جمع بندي و سياست هاي کلي بودجه از سوي شهرداري به شورا ابلاغ مي شود و ضرورتي ندارد که شهرداري پيش نويس تحرير شده در قبل از تدوين بودجه را به شورا ارائه دهد.

اين عضو شورا خاطر نشان کرد: مديريت شهري بر اساس سياست ها و پيشنهادات اعضاي شورا بودجه را تدوين مي کند و اگر لايحه بودجه زودتر به شورا ارائه شود، مجالي براي بررسي باقي مي ماند.

***

"احد چگيني" اظهار داشت: با توجه به اينکه شهرداري در حوزه راه و توسعه شريانهاي شهري فعاليت هاي قابل توجهي در شمال، جنوب و شرق داشته، براي تکميل آنها و امتداد اين اقدامات در غرب (به عنوان نمونه از سمت نسيم شمال به سمت دو راهي همدان) اقدامات مثمر ثمري انجام شود تا ترافيک موجود در اين مسير که ورودي غربي شهر به شمار مي آيد، رفع گردد.

رئيس کميسيون املاک و توافقات در ادامه توجه به حوزه گردشگري و رونق در اين بخش را بسيار مهم دانست و گفت: حوزه گردشگري قزوين و استفاده بهينه از جريان سيال جهانگردان و ايران گردان بسيار مهم است و مي تواند در جذب چند ميليون مسافري که از اتوبان شمالي قزوين تردد مي کنند، کمک نمايد تا به داخل شهر بيايد و اين کهن شهر را بيشتر از پيش بشناسد.

وي تصريح کرد: مي توان به صورت مشترک با نهادهاي متولي همچون استانداري، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و ديگر ارگانها برنامه اي تدوين کرد تا درآمد پايدار براي شهرمان به همراه داشته باشد.

***

"فاطمه اشدري" با تأکيد بر اينکه مانع اجراي هر پروژه اي هستيم که طرح مصوب شوراي اسلامي شهر قزوين را نداشته باشد، بيان کرد: برخي از پروژه ها طرح مصوب ندارند و در اين چند ساله به هر حال  ادامه يافتند و همچنان سرنوشت نامعلومي دارند و شايد به ظاهر مورد بهره برداري مقطعي و استفاده مردم قرار گرفتند، ولي اصولي نيستند.

رئيس کميسيون پيگيري و نظارت شورا ادامه داد: به عنوان نمونه دهکده طبيعت از پروژه هايي که هزينه ها و اعتباراتي براي تحقق آن صرف شده ولي هنوز مقصد نامعلومي داشته و به جايي که بايد برسد، نرسيده است و از آن تعريف شفاف و درستي بايد به شوراي شهر ارائه شود و ازآنجاييکه شروع و پايان درست و مشخصي نداشته يقينا تأثيرات ماندگاري براي شهر نخواهد داشت و به نظر مي رسد اين پروژه قائم به فرد است و شايد با ترک پيمانکار پروژه، اين طرح به مقصود نهايي برسد.

وي ادامه داد: برخي پروژه ها همانند فرهنگسراي نشر آثار حضرت امام خميني (ره) در بودجه هاي سالانه تکرار شدند ولي در اولويت اجرا قرار نگرفته اند که لازم است شهرداري گزارشي از وضعيت واقعي آنها به شوراي اسلامي شهر ارائه دهد، تا بررسي دقيق تري در شورا انجام شود.

اشدري در ادامه بر تکميل پروژه هاي نيمه تمام، مطالعه، تحقيق، طراحي و انجام تملک هاي پروژه ها در قبل اجرا، توجه به تعاوني مسکن پرسنل و امور رفاهي آنان، اختصاص پسآب شهر براي آبياري باغستانها، ايجاد "باغ موزه درختان طبيعي" برگرفته از گونه اي متنوع درختان و گياهان در باغستان سنتي قزوين و نيز پرداختن به موضوع گردشگري آنهم به شکل تخصصي و علمي نيز تأکيد کرد.

 
 ***

"علي صادقي نيارکي" گفت: سرمايه گذاري در جذب گردشگر از جمله سياستهاي اصلي و تغيير ناپذير که نه تنها مديران شوراي شهر و شهرداري قزوين و بلکه مديران کلانشهرهاي کشور و خيلي از شهرداري هاي توسعه يافته و در حال توسعه به سرمايه گذاري در اين حوزه اعتقاد دارند.

سخنگوي شوراي شهر با تأکيد بر اينکه بايد به گردشگري به صورت جدي نگاه کنيم و با اشاره به استقرار دبيرخانه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي در قزوين گفت: در شرايطي که بايد به جذب منابع ملي براي ارتقاء شاخصه هاي شهري اقدام کنيم ولي متأسفانه ما در انجام بسيار پروژه هاي شهري مثل هادي آباد درست کار نکرديم.

وي افزود: بايد به توسعه متوازن به شکل ويژه بپردازيم و اگر مي خواهيم امنيت در شهر داشته باشيم به تمامي نقاط به شکل يکسان توجه داشته باشيم و توجه به موضوعات فرهنگ شهروندي و امنيت اجتماعي و رواني شهر توجه ويژه کنيم.

اين عضو شورا با تأکيد بر تدوين بودجه منطقي اضافه کرد: اگر بودجه واقعي تدوين نشود خودمان با مشکل مواجه مي شويم و از سوي ديگر تدوين بودجه با رقم بالا که قابل تحقق و اجرا نباشد در شأن شهر نيست و رقم آن بايد واقعي باشد.

رئيس کميسيون اداري مالي شورا در خاتمه گفت: شوراي شهر قزوين همواره حمايت همه جانيه از شهرداري داشته و اين نگاه در کشور بي نظير بوده و البته فعاليتهاي شهرداري نيز قابل تأمل و تقدير يبوده و انتقادات صورت گرفته در راستاي تکميل و اتمام پروژه هاي نيمه تمام بوده است.

***

"محمدرضا صديقي" نيز با تأکيد بر توجه جدي به اتمام پروژه هاي نيمه کاره در سال 95 گفت: با توجه به اينکه کشور در حوزه مسکن با رکود مواجه شده و اين رکود در شهر قزوين نيز وجود دارد، شهرداري قزوين براي دست يابي به درآمد پايدار بايد از تمرکز در بخش مسکن خارج شده و به حوزه سرمايه گذاري آنهم از بخشهاي تعريف شده بپردازد.

رئيس کميسيون شوراياري شورا با تأکيد بر اينکه نبايد مشارکت مردم را در تدوين بودجه 95 ناديده گرفت، نکاتي را در باب تکميل پروژه هاي نيمه تمام مورد تأکيد قرار داد و افزود: دست يابي به درآمد پايدار در مجموعه تاريخي و فرهنگي سعدالسلطنه، تکميل پروژه بار انداز با تدابيري همچون مشارکت شهروندان، اختصاص اعتبارات ملي به پروژه باغستان و انتقال پسآب شهر براي آبياري درختان آن، توجه جدي به نواحي منفصل و بهسازي جاده هاي منتهي به آنها نيز در دستور کار قرار بگيرد.

صديقي انتقال مشاغل مزاحم از داخل شهر به خارج شهر و نيز تعريف پروژه هاي کوچک مقياس و زود بازده در مناطق کمتر توسعه يافته را نيز از ديگر اولويتها برشمرد و بر در دستور کار قرار گرفتن آنان از سوي متوليان امر تأکيد کرد.

***

"مريم نخستين" بيان کرد: نقشه راهي به نام چشم انداز سال 1404 داريم که بر اساس آن بايد طي مسير داشته باشيم و محله محوري در دستور کار قرار بگيرد، در اين چشم انداز گسترش فضاي سبز، رعايت منشور شهروندي و يا شفاف سازي در پاسخ گويي جزو تأکيدات مطرح شده بود و بودجه اگر قرار است انقباظي و يا انبساطي ديده شود آن چشم انداز ملاک عمل قرار بگيرد.

نايب رئيس کميسيون شهرسازي شورا خاطر نشان کرد: تهيه بانک معاملاتي املاک و تعيين دارايي مديريت شهري براي عملکرد بهتر و تصميم گيري مناسب در حوزه سرمايه گذاري و خريد و فروش زمين در دستور کار متوليان امر در سال آتي قرار بگيرد.

وي در خاتمه گفت: شهر قزوين در سالهاي اخير با حمايت شورا و تلاش شهرداري به پيشرفت و ترقي رسيده و درخيلي از موارد مثل تهيه "سي دي اس از ديگر شهرها پيشي گرفته که جاي دارد از متوليان مربوطه تشکر کرد.

***

"شهلا عطايي" گفت: ورود شهرداري به برج سازي به علت دست يابي به درآمد پايدار بوده و چون درآمدهاي شهرداري ها در کل کشور در حوزه عوارض تحت تأثير قرار گرفته بود و بنابراين بايد بياييم به شهرداري مشاوره بدهيم تا شهر از رکود نجات يابد.

رئيس کميسيون بانوان شوراي شهر با تأکيد بر اينکه مشکلات شهر بايد حل شود، تأکيد کرد: حل مشکلات يک موضوع جمعي بوده و نبايد به گروه و جناح خاصي تعلق داشته باشد، ايجاد تحرک و شادابي در اين کهن شهر ضمن حل موضوع گردشگري و تسهيل در امر سرمايه گذاري مي تواند از مهمترين اهداف باشد.

***

"عليرضا خزائلي" معاونت طرح و برنامه شهردار قزوين نيز با اشاره به وضعيت اقتصادي موجود گفت: با توجه به پيگيري ها و بررسي هاي اعضاي پارلمان محلي اجازه عدم تدوين بودجه عملياتي به شهرداري داده نمي شود و موضوع اين نيست که بودجه واقع بينانه نيست و بلکه موضوع عدم تحقق درآمد هاست.

وي با تأکيد بر اينکه در سال آتي پروژه هاي نيمه تمام با اولويت اتمام در دستور کار شهرداري قرار مي‌گيرد، گفت: با تمام توان کار مي‌کنيم تا قزوين در کشور بدرخشد و نمونه شود.

پايان پيام/1539/دي94 

 

تصاویر مرتبط