شنبه ۱۳۹۴/۱۰/۰۵

اشدري، عضو شوراي اسلامي شهر قزوين خواستار‌‌ شد؛

مرمت خانه قديمي حکيم افضل و تبديل آن به موزه طب سنتي

عضو شوراي اسلامي شهر قزوين در راستاي مرمت و بازسازي خانه ابوترابي و شهيد بابايي که به همت مديريت شهري قزوين در حال انجام است، خواستار مرمت خانه حکيم افضل و تبديل آن به موزه طب سنتي _ اسلامي شد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ فاطمه اشدري عضو کميسيون فرهنگي _ ورزشي شورا با اشاره به بازديدي که رياست و اعضاي شورا از روند مرمت خانه‌_‌موزه ابوترابي و موزه شهيد بابايي به عمل آمد، اظهارداشت: برخي اماکن همانند ملک تاريخي و فرهنگي خانه ابوترابي به شکل ذاتي داراي ارزش و اعتبار خاصي هستند و حيات اين مکان از دوره ايلخانيان آغاز شده است.

وي ارزش معنوي موزه ابوترابي را به علت زندگي خاندان ابوترابي در اين مکان برشمرد و ادامه داد: ارزش معنوي اين مکان بيش از قدمت تاريخي آن بوده و همچون ستاره اي درخشان در آسمان گهربار ايران اسلامي مي‌درخشد و بنابراين جاي دارد براي ماندگاري اين مکان که باعث افتخار اسلام و بشريت به شمار مي‌آيد، از صرف هزينه قابل توجه دريغ نورزيم.

اين عضو شورا خاطرنشان کرد: بخشي از ملکي که در مجاورت خانه ابوترابي قرار دارد، داراي اين ارزش است که شهرداري با همراهي ديگر دستگاههاي مرتبط آنرا تملک نموده و هزينه هاي مربوطه را پرداخت نمايد، چراکه هرچه وسعت اين مجموعه بيشتر شود به کاربري هاي ارزنده فرهنگي و معنوي شهر افزوده خواهد‌شد.

اين عضو شورا همچنين با اشاره به قرار داشتن خانه قديمي حکيم افضل در مجاورت خانه ابوترابي يادآورشد: ضرورت مرمت و بازسازي خانه حکيم افضل در عصر حاضر بسيار است، چراکه در زمان حيات اين طبيب که شايد به تعداد انگشتان دست در ايران پزشک و حکيم حاذق و توانا وجود داشت، خدمات ارزنده اي در حوزه پزشکي ارائه شده است.

عضو کميسيون فرهنگي با تأکيد بر اينکه قدمت خانه حکيم افضل به اندازه پيشينه ورود طب سنتي به ايران است، گفت: اگر فردا براي مرمت اين خانه قديمي اقدام کنيم، بسيار دير است چراکه نسخه هاي طب سنتي _ اسلامي و دست خط هاي ارزشمند حکيم افضل بيش از پيش در زير زمين اين بنا به زير انبوهي از خاک و آب و گل از بين نرود.

وي در تکميل صحبت هاي خود اضافه کرد: ايران از نعمت حکيم افضل برخوردار بوده است، طبيبي که حتي از ديگر شهرها براي طبابت به وي مراجعه مي‌کردند و متأسفانه به علت عدم توجه به ابنيه هاي تاريخي و فرهنگي کشورمان که اين ملک نيز از جمله آنها به شمار مي آيد، حتي ارسي هاي آن در ايوان بزرگ از سوي برخي موزه هاي کشور خريداري شده است.

اشدري تملک و احياء اين بناي مهم را طي يک مطالعه و تحقيق پيگيرانه از سوي شهرداري ميسر دانست و گفت: پس از بازسازي خانه حکيم افضل، اين مکان قابليت تبديل به قطب گردشگري را دارد تا علاقه مندان و دانشجويان طب سنتي _ اسلامي از داخل و خارج ايران به آن مراجعه کنند.

اين عضو شورا همچنين در رابطه با مرمت خانه شهيد بابايي که در ايران و جهان پرآوازه هستند، اظهار داشت: اين ملک به همت شهرداري براي مرمت تملک شده و قرار است به عنوان فرهنگسراي شهيد سرلشگر بسيجي عباس بابايي مورد بهره برداري قرار بگيرد.

وي افزود: اين خانه ساده، معنوي و بي آلايش در محله قديمي شيخ آباد شهر واقع شده است محله اي که طرح احياء و مرمت آن در دستور کار شهرداري قرار گرفته است.

رئيس کميسيون پيگيري و نظارت شورا تصريح کرد: با اتمام مرمت و بازسازي خانه شهيد بابايي درصدديم فرهنگسراي شاخص و مهمي در اختيار شهروندان قرار بگيرد که علاوه بر ترويج فرهنگ اسلامي و ايراني، سيره و زندگي پرافتخار شهيد بابايي را براي هم استاني ها، هموطنان و گردشگراني از ديگر کشورهاي دنيا تبيين کند و مهمتر از آن الگويي شاخص براي خانواده ها و جوانان و نوجوانان باشد.

پايان پيام/1529/دي94  

 

تصاویر مرتبط