یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۵

فاطمه اشدری،

لزوم کاهش عوارض پسماند شهروندان

وی در جلسه شورای اسلامی شهر قزوین که به بررسی لایحه افزایش بهای خدمات پرداختی پسماند اختصاص داشت گفت:در سال 1401 به صورت غیر منطقی 1300 درصد عوارض پسماند برای شهروندان افزایش یافت و لذا در سال 1402 نیز افزایش دو برابری داشتیم و در مجموعه افزایش سنگین عوارض را شاهد بودیم لذا همان افزایش سال 1401 برای چند سال کافیست و ضمن عدم افزایش تعرفه عوارض برای سال آتی حتی پیشنهاد می شود تا تعرفه عوارض کاهش یابد .
 
نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورا خاطر نشان کرد: مدیریت پسماند و تفکیک زباله نباید برای مردم هزینه داشته باشد بلکه باید برای مردم درآمدزا باشد .
 
وی ضمن تذکر به مدیریت شهری در خصوص نداشتن برنامه در حوزه پسماند و تفکیک زباله از مبدا گفت: نگرش مدیریت شهری به حوزه پسماند اشتباه است و متاسفانه به جای مطالعه و آسیب شناسی و اصلاح در حوزه سازمان پسماندها طی این  ۲ سال و نیم ‌،  ۳ مدیر عوض کرده است ! حداقل باید با بهره گیری از تجارب شهرهای موفق مانند تبریز و برای داشتن شهر سالم و انسان محور در این حوزه سرمایه گذاری کنیم.
 
اشدری همچنین از طرح کمیسیون بانوان پیرامون استفاده از تشکلهای محیط زیستی برای ورود به امر تفکیک زباله از مبدا و فرهنگسازی این موضوع میان شهروندان خبر داد و افزود: ورود به این موضوع  مستلزم داشتن برنامه مدون و مدیریت قوی و توانمند و مطلع در حوزه سازمان فرهنگی و سازمان پسماندهاست، طوری که اگر به درستی  انجام گیرد با جلب مشارکت مردمی و تشکل‌های زیست محیطی و بانوان شهر ( خصوصا مادران و کودکان) می‌توان زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی و بهداشتی در حوزه سلامت افراد در خانه و خانواده و اجتماع ایجاد کرد تا شهری سالم و پاک با افراد سالم داشته باشیم که نه تنها در هزینه های پسماندها صرفه جویی می شود بلکه درآمد هم برای خانوادها حاصل خواهد شد که منجر به معاف شدن هزینه خدمات پسماندها ی خانگی شهروندان می شود . از سویی موضوع مافیا و رانت در تفکیک زباله خشک و تر خاتمه یافته و وضعیت کودکان کار ساماندهی خواهد شد .
 
رییس کمیسیون بانوان شورا در بخش دیگری از جلسه که به بررسی لایحه تعرفه خدمات سازمان اتوبوسرانی و کرایه ناوگان اتوبوسرانی اختصاص داشت گفت: بزرگترین سود شهرداری رضایت شهروندان است نه منافع مادی ، بر این اساس جامعه هدفی که از خدمات اتوبوسرانی استفاده می کنند اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند و لذا باید نگاه ویژه به این مساله داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: همچنین برخی از افراد در جامعه خصوصا در مدارس هستند که حتی پول بلیط اتوبوس  هم ندارند ومجبورند روزانه مسافت طولانی را پیاده طی کنند لذا می توانیم این افراد را شناسایی نموده و به نوعی با کارتهای رایگان یا تخفیفی حمایت شوند .

پایان پیام/

تصاویر مرتبط