چهارشنبه ۱۳۹۴/۰۹/۱۸

غياثوند، عضو شوراي اسلامي شهر در نطق پيش از دستور:

نواحي منفصل خالي از خدمات و امکانات شهري/چوبيندر و خيرآباد نيازمند اختصاص بودجه 50 ميليارد ريالي هستند

عضو شوراي اسلامي شهر قزوين تعيين تکليف وضعيت نواحي منفصل شهري، اختصاص دست کم بودجه 50 ميليارد ريالي به چوبيندر و خيرآباد و حل مشکلات اين نواحي شهري را خواستار شد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ حسين غياثوند در نطق پيش از دستور خود که عصر سه شنبه 17 آذر ماه در جلسه تالار مردم شوراي شهر بيان شد، با تأکيد بر اينکه نواحي منفصل شهري که به شهر قزوين الحاق شدند بايد از همان خدماتي که نواحي و نقاط مختلف شهري بهره مند مي شوند برخوردار شوند، گفت: بنابر فرمايشات و تأکيدات امام راحل و مقام معظم رهبري مبني بر توجه جدي مسئولان به مناطق محروم و حل مسائل و مشکلات آنان، واجب است تا جدي تر و با پشتکار بيشتري نواحي منفصل شهري را مورد توجه قرار دهيم.

غياثوند از بين نواحي منفصل چوبيندر و خيرآباد را مدنظر قرار داد و گفت: چوبيندر و خيرآباد از جمله نواحي منفصل شهري به شمار مي آيند که از سال 86 به قزوين الحاق شدند و اکنون از جمعيت 18 هزار نفري (معادل 5 درصد جمعيت شهر قزوين) برخوردارند که حدود دو تا سه هزار نفر از آنها از افاغنه هستند.

وي با بيان اينکه تاکنون در چوبيندر و خيرآباد به همت شهرداري و شوراهاي ادواري خدمات مناسبي انجام گرفته است، گفت: شوراي چهارم نگاه ويژه اي به اين مناطق داشت به طوريکه بودجه عمراني اين ناحيه منفصل در سال 92 حدود 19 ميليارد ريال بود و در سال 93 به 29 ميليارد ريال افزايش پيدا کرد.

عضو هيأت رئيسه شورا حل مشکلات چوبيندر و خيرآباد را در حيطه وظايف شهرداري، ديگر دستگاهها و يا به شکل مشترک بين آنان دانست و ادامه داد: برخي از مشکلات اين ناحيه شهري از سوي شهرداري قابل حل است که به آنها اشاره مي کنم.

غياثوند تعيين حريم ناحيه چوبيندر، جلوگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز و نظارت بيشتر بر اين بخش را از سوي متوليان مديريت شهري خواستار شد و افزود: در کنار وضعيت نامناسب حريم ناحيه به خصوص در مناطق مشترک با اقباليه، شاهد نا به ساماني بيشتري هستيم و يکي از مهمترين آنها تخليه نخاله هاي ساختماني از اقباليه و ساير شهرها در بيش از يک هکتار از اراضي کشاورزي اين ناحيه شهري است.

اين عضو شورا در ادامه زندان چوبيندر را از ديگر معضلات مردم اين منطقه عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه فاضلاب اين مرکز در اراضي کشاورزي رها مي شود و اين آلودگي ها در برخي مناطق به باتلاقي تبديل شدند که مملو از آلودگي بوده و سلامت محيط زيست و مردم در اقشار و سنين مختلف به ويژه کودکان و نوجوانان را به خطر انداخته است.

وي به ديگر مشکلاتي که زندان چوبيندر در منطقه به وجود آورده اشاره کرد و گفت: اعدام ها، برخي تجمع ها و گردهمايي ها در اطراف زندان و عدم نظارت مناسب بر اين موضوع، نبود پارکينگ، سالن مناسب انتظار و سرويس بهداشتي براي مراجعين از ديگر مشکلاتي هستند که بايد بدانها اشاره داشت و مردم با آنها همه روزه مواجه اند.

رئيس کميسيون شهرسازي شورا همچنين چوبيندر و خيرآباد را کم بهره از زيباسازي شهري، ابزارهاي تبليغات محيطي و فرهنگ سازي، فقدان زمينه براي انجام ورزش همگاني، نبود مراکز فرهنگي و تفريحي شامل کتابخانه، فرهنگسرا و سالن ورزشي، مسجد، دارالقرآن و بوستان محلي و فضاي سبز مناسب دانست و اضافه کرد: براي احداث برخي از اين فضاهاي فرهنگي زمين آماده است ولي همتي براي ساخت و ساز آنها صورت نمي گيرد.

غياثوند خاطرنشان کرد: در زمينه اصلاح هندسي و علامت گذاري هاي ترافيکي نيز اين نواحي شهري با مشکلات و نواقصي مواجه اند که ضرورت دارد متوليان امر توجه ويژه اي داشته باشند.

وي در ادامه با اشاره به مشکلاتي که حل آنها در نواحي منفصل در حيطه وظايف دستگاههايي غير از شهرداري است، بيان کرد: به عنوان نماينده مردم در پارلمان محلي قزوين بر خود لازم مي دانم به پاره اي از اين مشکلات اشاره داشته باشم.

رئيس کميسيون شهرسازي اظهارداشت: عدم اختصاص بيمه سلامت به ساکنين نواحي منفصل شهري با اين دليل که اين مناطق روستا هستند، نبود خودپرداز انواع بانک هاي استان به ميزان کافي، اختصاص زميني در بلوار ورودي چوبيندر براي احداث پاسگاه يا کلانتري به منظور رفع مشکلات امنيتي، تلاش براي کاهش آسيب هاي اجتماعي و ارتقاء خدمات زيربنايي از مهمترين مواردي هستند که بايد مدنظر متوليان امر قرار بگيرد.

اين عضو شورا ضمن تأکيد بر حل مشکلات مطروحه و اختصاص بودجه بيش از 50 ميليارد ريالي از محل سهم شهرداري از محل اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده براي چوبيندر و خيرآباد، پيشنهاد داد: بايد براي رونق زندگي شهرنشيني در اين نواحي و حل مشکلات شهري مردم تلاش کرد به عنوان نمونه در قرارداد شهرداري با قرارگاه خاتم الاوصياء مي توان براي چوبيندر و خيرآباد پروژه هاي عمراني و فرهنگي تعريف کرد.

وي نسخه کلي براي تمامي نواحي منفصل شهري پيچيد و تأکيد کرد: اگر شهرداري در حيطه وظايف و اختيارات خود خدمات مناسبي براي نواحي منفصل شهري درنظر بگيرد، لااقل با تصميم گيري مناسب اين نواحي را به وضعيت قبل از الحاق به شهر بازگردانديم تا شايد بهتر و مطلوب تر اداره شوند.

عضو هيأت رئيسه شورا همچنين در ابتداي صحبتهاي خود از عضاي شوراي شهر به خاطر همکاري در تصويب لايحه تخفيف 50 درصدي عوارض در نواحي منفصل شهري و همچنين از رياست شوراي شهر به خاطر ايجاد زمينه براي انجام نطق پيش از دستور تشکر و قدرداني کرد و تأکيدات و نقطه نظرات اعضاي شوراي شهر به عنوان نمايندگان مردم در پارلمان محلي را در راستاي حل مشکلات شهر و شهروندان برشمرد.

پايان پيام/1508/آذر94


تصاویر مرتبط