یکشنبه ۱۳۹۴/۰۸/۰۳

رئيس کميسيون بهداشت و سلامت شوراي اسلامي شهر قزوين تشريح کرد؛

سياست گذاري شوراي اسلامي شهر براي رعايت نکات بهداشتي و زيست محيطي در عزاداري ها

رئيس کميسيون بهداشت و سلامت شوراي اسلامي شهر رعايت نکات بهداشتي، ايمني و زيست محيطي در عزاداري ها را از نکات مهم دانست و تأکيدات و سياست گذاري شورا در اين رابطه را تشريح کرد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ سيد کاظم مجابي با اشاره به تأکيدات و سياست گذاري کميسيون بهداشت و سلامت شوراي شهر براي هرچه بهتر و مطلوب تر برگزار شدن مراسم عزاداري سيد و سالار شهيدان در قزوين گفت: شهرداري با حمايت و همراهي شوراي اسلامي شهر در ايام ماه محرم و به ويژه در دهه اول، اقدامات مناسبي را در دستور کار خود قرار داده است.

وي خاطر نشان کرد: به منظور رعايت بهداشت، در مسيرهاي تردد تا حد ممکن سطل زباله نصب شده و ضمن اهداء کيسه هاي زباله به تکايا، تابلوها و علائم خاصي بروي بيلبوردها و فيکسچرها براي رعايت بهداشت و پاکيزگي محيط زيست نصب مي شود.

وي ادامه داد: به منظور مشارکت و پاي کار آمدن نهادها و تشکلهاي مردمي، سازمان فرهنگي _ ورزشي جلساتي را با 20 نهادي که در حوزه حفظ محيط زيست و رعايت بهداشت و سلامت جامعه فعاليت دارند (همچون شهر تاش، پاز شهر، رفتگران طبيعت، سرو سبز محمديه و الموت يار)، برگزار نمود که ضمن اطلاع رساني برنامه هاي فرهنگي و زيست محيطي اين ارگان به آنها، تشکلها آمادگي خود را براي مشارکت در برگزاري برنامه هاي مختلف اعلام نمودند.

اين عضو شورا در رابطه ديگر نتايج به دست آمده از اين جلسات، گفت: ضمن برنامه ريزي صورت گرفته در ايام عزاداري دهه اول ماه محرم، فعالان و نمايندگان اين تشکلها ضمن همکاري با سازمان هاي فرهنگي _ ورزشي و مديريت پسماند با فرم هاي خاصي در بين مردم و هيأتها حضور مي يابند و آنان را به رعايت حفظ و نگهداري از محيط زيست ترغيب مي کنند.

مجابي با اشاره به اقدامات و برنامه ريزي هايي که در حوزه سلامت براي برپايي عزاداري باشکوه در دستور کار قرار گرفته است، گفت: براي تضمين سلامت شهروندان در اين ايام از سوي دانشگاه علوم پزشکي استان و معاونت بهداشتي توصيه هايي براي چگونگي پخش غذاها و نوشيدني هاي داغ داده شده که تا حد ممکن از ظروف يکبار مصرف گياهي و کاغذي استفاده کنند.

رئيس کميسيون بهداشت و سلامت شورا رعايت نکات بهداشتي را از مهمترين معيارها براي به حداقل رساندن بروز مخاطرات در حوزه سلامت در اين ايام برشمرد و ادامه داد: اگر اطلاع رساني به موقع در اين رابطه صورت بگيرد و از سوي ديگر مردم اهتمام و توجه خاصي به اينگونه مقولات داشته باشند، به نتايج مطلوبي دست پيدا مي کنيم.

وي در رابطه با مسائل ايمني که در اين ايام بايد رعايت شود، اظهار کرد: ضمن هماهنگي در ستاد برگزاري مراسم هاي مذهبي در استان و آمادگي تجهيزات و امکانات سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري، از تکايا و حسينيه ها بازديدهايي به عمل مي آيد و ضمن تذکرات نکات و هشدارهاي ايمني به آنها خدمات و امکانات لازم در اختيارشان قرار مي گيرد.

اين عضو شورا در بخش بعدي سخنان خود مردم را مخاطب اصلي قرار داد و بيان کرد: شهروندان از نقش محوري و تعيين کننده و رعايت چهارچوب ها و معيارهاي اصلي و استاندارد برگزاري مراسم عزاداري ابا عبدالله الحسين (ع) به شمار مي آيند چراکه ضمن برپايي و شرکت در مراسم عزاداري شايسته، رعايت نکات بهداشتي را براي عدم ريخت و پاش و آلودگي بصري محل زندگي خود (يعني کهن شهر قزوين) مورد توجه قرار مي دهند.

وي خاطر نشان کرد: متأسفانه شاهديم که در زمان انجام عزاداري و يا پس از آن چهره شهر از سيما و منظر مناسبي برخوردار نمي شود و با وجود اينکه سازمانهاي فرهنگي _ ورزشي و مديريت پسماند شهرداري فعاليت شايسته اي را براي آگاهي مردم و نظافت معابر انجام مي دهند، ولي براي دست يابي و نقطه ايده آل نيازمند همراهي و مشارکت مردم هستيم.

مجابي با اشاره به سوء استفاده رسانه هاي غربي و دشمنان از وضعيت زباله هاي رها شده پس از عزاداري ها در شهر، گفت: متأسفانه اينگونه برخورد ها موجب تحت الشعاع قرار گرفتن عزاداري ها در نگاه جهانيان شده و از اسلام و عزاداري مسلمين چهره مناسبي را عرضه نمي کند.

رئيس کميسيون بهداشت و سلامت شورا يادآور شد: رعايت نظافت از اصول اوليه دين مبين اسلام به شمار مي آيد و مقام معظم رهبري نيز سفارشها و تأکيدات مناسبي را براي رعايت آنها به مسلمين و به ويژه ايرانيان دارند و از سوي ديگر، سازمانها و نهادهاي فرهنگي و اطلاع رساني پيامها و تأکيداتي را براي توجه هرچه بيشتر جامعه در دستور کار خود داده اند که براي به بار نشستن اين پيامها و اقدامات نيازمند همراهي و نگاه ويژه مردم هستيم.

اين عضو شورا در پايان خاطر نشان کرد: جاي دارد از تمامي دستگاههاي امنيتي و انتظامي و نيز تشکلهايي که به شکل داوطلبانه براي برگزاري مراسم باشکوه عزاداري آقا ابا عبدالله الحسين (ع) مشارکت و مديريت فعالانه دارند تشکر و قدرداني دارم.

پايان پيام/1440/مهر94    

تصاویر مرتبط