چهارشنبه ۱۳۹۴/۰۵/۲۸

رياست و اعضاي شوراي شهر قزوين در ديدار با خبرنگاران و فعالان رسانه استان تأکيد کردند؛

تعامل سازنده رسانه ها و مجموعه مديريت شهري در توسعه قزوين

در جريان پاسداشت روز خبرنگار و گراميداشت سالروز شهادت محمود صارمي، رياست و جمعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر قزوين در دفتر کاري بيش از 30 رسانه مکتوب و مجازي استان حضور يافته و با مدير مسئولان، سردبيران و خبرنگاران اين رسانه ها ديدار و گفت و گو کردند.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ برنامه ديدار با خبرنگاران و فعالان رسانه اي بيش از 30 رسانه مکتوب و مجازي استان به مناسبت 17 مرداد، روزي که بنام خبرنگاران در کشورمان نامگذاري شده اقدام مناسب و درخور توجهي بود که رياست و تعداد قابل توجه از اعضاي شوراي اسلامي شهر قزوين هفته گذشته را به خبرنگاران اختصاص دادند و عليرغم ترافيک بالاي کاري، طي چهار روز به شکل مستمر از نزديک با آنها ديدار و گفت و گو کردند.

در اين ديدارها اعضاي شوراي شهر ضمن شنيدن صحبتهاي خبرنگاران، سردبيران و مدير مسئولان، بر ارتباط مستمر مجموعه مديريت شهري و رسانه ها تأکيد کردند و حل موضوعات مورد بحث از سوي رسانه ها را در جلسات بعدي که طي سال برگزار خواهد شد ميسر دانستند.

 

**پرهيز رسانه ها از نگاه سياسي و توجه به انعکاس واقعي اخبار و اطلاعات

عباس ظاهري در اين ديدارها ضمن گراميداشت روز خبرنگار و پاسداشت زحمات تلاشگران اين حرفه، اظهارداشت: 17 مرداد ماه سال 77 محمود صارمي خبرنگار خبرگزاري ايرنا به دست گروهک طالبان در مزار شريف افغانستان به شهادت رسيد تا در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران روزي بنام "روز خبرنگار" نام گذاري شود.

ظاهري در ادامه خاطر نشان کرد: رسانه ها در عصر حاضر از قدرت و تأثيرگذاري بالايي در انعکاس اخبار و اطلاعات مختلف به آحاد جامعه برخوردارند و در اين بين، اهميت کار خبرنگاران و فعالان رسانه اي به حدي است که پل ارتباطي بين مردم و مسئولان هستند.

وي در ادامه، ارتباط مستمر و هميشگي رسانه ها با شورا و شهرداري در طول سال را يکي از مهمترين اقداماتي برشمرد که در راستاي برقراري تعامل دو سويه آنها با مسئولان و متوليان امر براي انعکاس اقدامات انجام شده در شهر و حل مشکلات و خواسته هاي آنان و شنيدن انتقادات و پيشنهاداتشان بسيار مهم و ضروري است.

رياست شورا در رابطه با برقراري تعامل دو سويه، توضيح داد: بررسي موضوعات مطروحه از سوي فعالان رسانه اي در کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر قزوين در دستور کار قرار مي گيرد تا در صحن شورا مطرح شده و تصميم درست و منطقي درباره آنها اخذ شود.     
وي همچنين در بخش بعدي سخنان خود با اشاره به سياستها و نگرش شوراي اسلامي شهر قزوين در پرهيز از مسائل سياسي و وابستگي به جناح ها و گروههاي مختلف، اظهار داشت: اگر رسانه ها با اين نگاه به فعاليت در امر اطلاع رساني مبادرت ورزند به نتايج خوبي مي رسيم.

 

**نقش تأثير گذار رسانه ها در پيشرفت امر شهري

حسين غياثوند رئيس کميسيون شهرسازي در دفتر روزنامه هاي همشهري و کيهان ضمن گراميداشت روز خبرنگار و شهادت مظلومانه محمود صارمي بدست گروهک طالبان در افغانستان اظهارداشت: روز خبرنگار به کساني تعلق دارد که به علت عشق و علاقه اي که به اين حرفه دشوار دارند، همچنان استوار در اين رشته قدم برمي دارند.

وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر اطلاع رساني به موقع، دقيق و جامع به مردم از سوي رسانه ها، افزود: مجموعه افراديکه در اين حوزه تلاش مي کنند جوان، صديق و مؤمن بوده و فعاليت آنها بسيار ارزشمند است.

اين عضو شورا بر نقش مؤثر رسانه ها در قرار گرفتن در کنار مجموعه هاي شورا و شهرداري براي ارتقاء و پيشرفت شهر تأکيد کرد و ادامه داد: رسانه ها مي توانند اين مجموعه ها را بيش از هر مجموعه ديگري با اطلاع رساني دقيق کمک کنندو فرصت خدمت رساني بيش از پيش را براي ما فراهم آورند.

غياثوند خاطرنشان کرد: رسانه ها صحبتها و خواسته هاي مردم را مي توانند با زبان گويا به مسئولان انتقال دهندو اين بسيار ارزشمند است تا از فرصتها استفاده کرده و به راهکارهاي درست و منطقي براي پيشرفت در امور دست يابيم.

اين عضو شورا با بيان اينکه روز خبرنگار تنها به يک روز اختصاص ندارد، گفت: اين حرفه آنقدر مقدس و ارزشمند است که در کلام وحي نيز به قلم و آنچه که مي نويسد قسم ياد شده و نشاندهنده اهميت موضوع اطلاع رساني و ارزشمندي فعالان اين عرصه است.

**قابل تقدير بودن همت رسانه در انعکاس اخبار سريع و دقيق

مريم نخستين رئيس کميسيون ساماندهي ارباب رجوع نيز در اين ديدارها ضمن آرزوي توفيق و موفقيت براي خبرنگاراني که در عرصه خطير اطلاع رساني فعاليت دارند، اظهارداشت: تلاش خبرنگاران در انعکاس اخبار سريع و دقيق بسيار قابل تقدير است و تعامل آنان با مسئولان مجموعه مديريت شهري که در راستاي پيشرفت اقتصاد شهري فعاليت دارند ارتقاء يابد.

وي خاطرنشان کرد: خبرنگاران از اقشار مظلوم جامعه هستند که از کمترين رفاه اجتماعي همچون بيمه و ديگر مزاياي شغلي برخوردار نيستند که مي طلبد دستگاههاي متولي هر اقدامي که براي ارتقاء جايگاه آنان مي توانند، انجام دهند و اميدواريم هر کاري که مي توانيم، براي اين موضوع انجام دهيم.

**حضرت زينب (س)، بزرگترين خبرنگار تاريخ

فاطمه اشدري رئيس کميسيون پيگيري و نظارت شورا در دفتر خبرگزاري تسنيم ضمن گراميداشت روز خبرنگار، اظهار داشت: 17 سال پيش يکي از بهترين خبرنگاران کشورمان به شهادت رسيد تا در تقويم شمسي روزي بنام روز خبرنگار ثبت شده و گرامي داشته شود.

وي با گريز به گذشته و نقش آفريني حضرت زينب (س) در ماندگاري دين مبين اسلام، تأکيدکرد: حضرت زينب (س) در جايگاه بزرگترين خبرنگار تاريخ، با خطبه هاي رسا و ارزشمند خود واقعه کربلا را آنطور که بود، براي آيندگان روايت کرد تا توانسته باشد رسالت خطير و تأثيرگذار خود را به سرانجام برساند.

اين عضو شورا اضافه کرد: حرکت بزرگ و ارزشمندي که اين بانوي گرانقدر انجام دادند، نسل به نسل انتقال يافت تا چنين حرکت عظيمي در تاريخ بشريت، همچنان زنده و پاينده در بين آحاد افراد جامعه پاي برجا باقي بماند.

اشدري با بيان اينکه رسالت خبرنگاري مرد و زن نمي شناسد و يک خبرنگار علاوه بر علاقه اي که به حرفه خود دارد، لازم است تا از اطلاعات و تجربيات جديد و کارآمد اين حرفه اطلاعات لازم را داشته باشد، ادامه داد: ضرورت ايجاد و توسعه دانشگاه خبر در جامعه بسيار زياد است.

وي ادامه داد: جامعه ما نيازمند خبرهاي شفاف و درست بوده و بنابراين تأسيس و فعاليت مجموعه هايي براي پرورش خبرنگاران خلاق و علاقه مند بسيار مهم و ضروري است تا به دور از حاشيه سازي در جهت تحقق امر مهم اطلاع رساني اقدام کنند.

اشدري همچنين شغل خبرنگاري را داراي شباهت زياد به حرفه معلمي برشمردو با تأکيد بر اينکه در جامعه امروزي نقش رسانه ها در اعتماد مردم به مسئولان بسيار پررنگ است، افزود: توجه به دغدغه ها و منويات مقام معظم رهبري يکي از مهمترين موارد است تا در خبرها و گزارشها بدانها پرداخته شود.

وي جامعه امروز را نيازمند تفکر جهادي برشمردو لازمه همراهي مسئولان با مردم را در تقويت اين بخش دانست و ادامه داد:  امروزه ضرورت دارد تا حق مردم بيش از گذشته ادا شود و فعاليت مسئولان بيش از گذشته رصد شود و از سوي ديگر مردم بايد در جريان اقدامات و تلاشهاي رخ داده باشند تا مردم به آنها اميدوار باشند.

**توسعه و تداوم اصلاح زيرساخت هاي شهري با حمايت خبرنگاران

حکمت اله داودي رئيس کميسيون ترافيک شورا در دفتر هفته نامه مينودر، گفت: وظيفه خبر رساني بسيار حساس و مهم است، چراکه فعاليت خبرنگاران به خصوص در رابطه با موضوعات شهري به ما کمک مي کند تا خواسته هاي مردم را به نتيجه برسانيم.

وي با تأکيد بر اينکه اخبار بايد شفاف، همه فهم و گيرا به مخاطبين انعکاس پيدا کند، افزود: يکي از مهمترين وظايف خبرنگاران حفظ امانتداري در خبر است به نحوي که اگر دربرگيرنده نقدي است آن انتقاد سازنده بوده تا در پايان ارتباط خوبي بين مسئولان و مردم را رقم زند.

داودي اعتماد مردم به مسئولان را بزرگترين سرمايه برشمردو افزود: اين اعتماد سازي با انتشار اخبار واقعي و اميد بخش بيشتر هم خواهد شد و ازآنجاييکه در عصري قرار داريم که تعداد رسانه ها افزايش يافته و رو به فزوني است، انتظار داريم ارتباط آنها با مسئولان بيشتر از قبل شود.

وي با اشاره به اقداماتي که مديريت شهري قزوين در راستاي اصلاح زير ساخت هاي شهري و تحقق پروژه هاي عمراني انجام داده، گفت: در اين شرايط سخت اقتصادي، کارهاي بزرگي از سوي شهرداري با حمايت شوراي شهر انجام گرفته و يا در حال تحقق است، که اگر به همان شکل انعکاس يابد اميد بيشتري به جامعه خواهد داد.

**انعکاس برنامه ها و پروژه هاي شهري با تلاش رسانه ها

حسين صلح جو رئيس کميسيون فرهنگي شورا در دفتر نشريه فروردين امروز با بيان اينکه خداوند به قلم و آنچه که مي نويسد قسم ياد کرده، ادامه داد: اگر به تاريخ اسلام نگاهي بيندازيم، نقش حضرت زينب کبري (س) در ترسيم چهره واقعي از اين واقعه مهم، بسيار با اهميت و اساسي بوده که اگر خطبه هاي تأثيرگذار ايشان نبود، پس از يکهزارو 400 سال پيام عاشورا همچنان زنده در تاريخ خودنمايي مي کند.

وي ادامه داد: صداقت پيام آوران و اصحاب رسانه در انعکاس درست اخبار و به ويژه مظلوميت آنان از ديرباز وجود داشته و همچنان وجود دارد که اميدواريم فعالان اطلاع رساني که اين فعاليت خطير را از رسالتهاي اصلي خود مي دانند در راستاي فعاليتهاي امور شهري نيز همکاري بيشتري با شورا و شهرداري قزوين داشته باشند تا برنامه ها به شکل مطلوبي به همشهريان انعکاس يابدو در جريان فعاليتهاي مجموعه مديريت شهري قرار بگيرند.

**استقبال شورا از نگاه نقادانه و منصف رسانه ها در امور شهري

سيد کاظم مجابي رئيس کميسيون بهداشت و سلامت شوراي شهر نيز در دفتر نشريه صداي صنعت با تأکيد بر اينکه روز خبرنگار تنها به يک روز تعلق ندارد، افزود: حوزه اطلاع رساني نقش مهمي در ارتقاء فرهنگ جامعه داشته و همچنين در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و شهري نيز بسيار مي تواند تأثيرگذار باشد.

وي با اشاره به تعبير بزرگاني همچون حجت الاسلام والمسلمين عابديني، خبرنگاري شغل انبياء است، اظهار داشت: کتابها و مطالب بيشماري مي توان در رابطه با توصيف مصائب و ويژگي هاي حرفه خبرنگاري به رشته تحرير درآورد چراکه ابعاد و ويژگي هاي اين حرفه گسترده و قابل تأمل است.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه خبرنگاران انتقال دهنده مطالب بين مردم و مسئولان هستند، اگر اين اطلاعات به درستي انعکاس پيدا کند، اثر کيفي خواهد داشت.

مجابي بر تأثيرگذاري فعاليت خبرنگاران در هريک از حوزه هاي تخصصي همچون، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و صنعتي تأکيد کردو ادامه داد: به خصوص در حوزه صنعتي با توجه به اينکه بيش از سه هزار واحد توليدي و صنعتي در استان وجود داشته و اينکه استان در اين حوزه حرفي براي گفتن دارد، از مهمترين دلايل براي توجه ويژه به بخش اطلاع رساني است.

وي در ادامه تعداد قابل توجه رسانه ها را نشان از اهميت جامعه و متوليان امر به مقوله اطلاع رساني برشمردو ادامه داد: شورا و شهرداري از نگاه نقادانه و تأثيرگذار رسانه ها به امور شهري استقبال مي کند، نقدي که در کنار بازتاب اقدامات و برنامه هاي توسعه اي شهر معنا يابد و به جامعه اميد بخشد.

**تأثيرگذاري رسانه ها در مرور عملکرد مسئولان

احد چگيني رئيس کميسون املاک و توافقات شورا در دفتر خبرگزاري ايسنا اظهار داشت: رسانه ها در جهان پس از آزادي بيان، انتخابات و حقوق بشر، رکن چهارم دموکراسي به شمار مي آيند و نقش آنها در جامعه بسيار تأثيرگذار است.

وي خاطرنشان کرد: اگر رسانه ها در معني واقعي کلمه رسانه باشند و نه نارسانا و واقعيتها را انعکاس دهند متوليان به طور حتم متوليان و مسئولان با توجه به اين انتقادات مي توانند عملکرد خود را مرور نموده و براي خدمت بيشتر به مردم از آمادگي لازم برخوردار باشند.

چگيني همچنين با اشاره به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اختصاص 9 اصل از اصول اين قانون مرجع به شوراها، اظهار داشت: شوراها به عنوان يکي از ارکان مهم حکومتي، قادرند از ظرفيت همه اقشار جامعه با استفاده از توان ارزشمند رسانه ها بهره ببرند.

**خبرنگاران واسطي مهم بين مردم و مسئولان

علي صادقي نيارکي رئيس کميسيون اداري و مالي نيز دفتر هفته نامه افق آينده اظهار داشت: به دليل جايگاه بالا و اهميت رسانه ها در جامعه و اينکه پيام رسان و واسطي بين مردم و خدمتگزاران آنها هستند و اينکه واقعيتهاي جامعه از نگاه تيزبين آنها دور نمي ماند، حضور در دفاتر کاري خبرنگاران و فعالان رسانه اي را ضروري دانستيم.

وي با بيان اينکه رسانه ها رکن چهارم دموکراسي به شمار مي آيند، افزود: اگر رسانه ها بي طرفانه، واقع بينانه و به دور از گرايشهاي سياسي مسائل را بررسي کنند، اعتماد مردم و مسئولان را به خود جلب مي کنند و اين بسيار ارزشمند است.

**توجه رسانه به اطلاع رساني و رقابت سالم با يکديگر

شهلا عطايي رئيس کميسيون بانوان در نشريه رايحه مهر ضمن گراميداشت روز خبرنگار و شهادت محمود صارمي اظهار داشت: روز خبرنگار با شهادت اين خبرنگار پرتلاش نامگذاري شد تا اين قشر تلاشگر به شکل ويژه اي در جامعه ياد شوند و از سوي ديگر وظايف و رسالتهايشان در راستاي اطلاع رساني دقيق و سريع بازگو شود.

وي با اشاره به اينکه اطلاع رساني در عصر ارتباطات و با توسعه شبکه هاي اجتماعي گسترده تر از قبل شده، افزود: وظيفه رسانه ها در اين شرايط، حساس تر از قبل شده و مي طلبد تا رسانه ها در امر اطلاع رساني رقابت سالم و درخور توجهي با يکديگر داشته باشند.

وي در ادامه با تأکيد بر اينکه در کنار انعکاس اخبار، رسانه ها بايد نگاهي نقادانه داشته باشند، ادامه داد: شوراي شهر و شهرداري با انتقاد منصفانه مشکلي ندارند و معتقدند بايد در راستاي افزايش اميد در جامعه تلاش کرد و معتقدند رسانه ها بايد از انتقاد غير واقعي و غير سازنده پرهيز کنند.

**ارتباط مستمر رسانه ها با مجموعه مديريت شهري                                    

محمدرضا صديقي رئيس کميسيون شوراياري نيز در دفتر نشريه نگاه قزوين اظهار داشت: ارتباط نشريات و رسانه هاي مختلف با مجموعه مديريت شهري، به توسعه و پيشرفت شهر کمک شاياني مي کند.

وي با تأکيد بر اينکه مجموعه مديريت شهري تلاش مي کند با قوت و تلاش در راستاي اعتلاي شهر قزوين گام بردارند، افزود: موضوعات و مسائل مختلف و يا کمبودهايي که در شهر ديده مي شود، اگر از سوي رسانه ها با نگاهي تيز بين و انتقاد درست انعکاس يابد، به طور حتم اثر گذار خواهد بود.   

پايان پيام/1367/مرداد94


 

   

تصاویر مرتبط