سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۲۱

در جلسه کمیسیون بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین مطرح شد؛

لزوم ایجاد کتابخانه قزوین شناسی/ دستگاههای فرهنگی در اجرای طرحهای شهر دوستدار کتاب همکاری نمایند

جلسه کمیسیون بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین با هدف هم اندیشی با نهادهای مربوطه و فعالین فرهنگی پیرامون اقدامات برای اجرای طرح های شهر دوستدار کتاب و مقدمات کسب عنوان پایتخت کتاب ایران در تالار مفاخر شهرداری قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین، جلسه کمیسیون بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست فاطمه اشدری و با حضور مهری السادات تقوی، ترکمن مدیر کل اسناد و کتابخانه ملی استان ،حافظی مدیر عامل سازمان خدمات طراحی،منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی، رجبی مشاور شهردار در امور مناسب سازی و گروه ای مدیر موسسه فرهنگی سیمرغ سخن و نمایندگانی از ادارات کل کتابخانه ها و فرهنگ و ارشاد قزوین و کانون پرورش فکری،فعالین و مشاورین فرهنگی این کمیسیون و با هدف هم اندیشی پیرامون شهر دوستدار کتاب و اقدامات در خصوص کسب عنوان پایتخت کتاب در سالن مفاخر شهرداری قزوین برگزار شد.

اشدری رییس این کمیسیون نیز در سخنانی بر لزوم توجه به تبلیغات شهری در ارتقای فرهنگ کتابخوانی تاکید نمود و افزود: باید بتوانیم با افزایش دانایی و ترویج فرهنگ کتابخوانی بر مشکلات فائق آییم.

وی بر لزوم همراهی و همکاری نهادهای مرتبط در اجرای طرحهای شهر دوستدار کتاب تاکید نمود و افرود: بایستی در کسب عنوان پایتخت کتاب برای شهر قزوین تمام تلاش را داشته باشیم و برای همه اقشار طرحهای مرتبط را انجام دهیم.

وی همچنین خواستار در نظر گرفتن موضوعات فرزند پروری در برنامه های آموزشی و فرهنگی سازمان فرهنگی  ورزشی و اختصاص بودجه متناسب با آن شد.

اشدری همچنین در سخنانی بر اقدامات تخصصی و ورود همه جانبه در موضوع اجرای طرحهای شهر دوستدار کودک در مدیریت شهری و دستگاههای فرهنگی و مدیریت ارشد استان تاکید نمود و گفت؛ برای دستیابی عنوان پایتخت کتاب باید بتوانیم با هم‌کاری و هم افزایی طرحهایی خوبی را اجرایی نماییم.

مهری السادات تقوی نائب رییس این کمیسیون نیز در سخنانی ضمن تاکید بر فرهنگسازی در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه بر اجرای برنامه هایی از قبیل هدیه کتاب در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی ، برگزاری میز کتاب و در معرض دید بودن کتاب در مکان‌های مختلف عمومی در سطح شهر ،استفاده از ظرفیت مقر کتاب تاکید نمود.

منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین نیز در ادامه به بیان اقدامات این سازمان در نصب المان‌های مرتبط با کتاب پرداخت و گفت: اجرای طرح دیوار کتاب،پاتوق کتاب و دیوارهای موضوعی کتاب  در سطح شهر از جمله اقدامات این سازمان است.

وی همچنین خواستار نامگذاری معبر و یا میدانی به نام کتاب در قزوین شد.
 
در ادامه حافظی مدیر عامل سازمان خدمات طراحی نیز بر لزوم نگاه عمیق و کاربردی به موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی و حل مسائل و مشکلات در این زمینه تاکید نمود و گفت باید کار مطالعاتی دقیق و جامع در این حوزه صورت گیرد و نظام مسائل در حوزه کتاب شکل گیرد.

ترکمن مدیر کل اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین در این جلسه با بیان اهمیت فرهنگسازی در زمینه کتاب خوانی و پایلوت شدن شهر دوستدار کتاب اظهار کرد: در این راستا باید بتوانیم یک موزه خوب و کتابخانه قزوین شناسی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در سطح شهر و استان قزوین نویسندگان شاخص و برتری داریم که کتاب های آنها در سطح کشور و دنیا شناخته شده است اما متاسفانه آن گونه که باید در شهر قزوین  به آنها پرداخته و معرفی نشده است.

ترکمن ادامه داد: معرفی نویسندگان شاخص قزوین و برگزاری آئین های رونمایی از کتاب های آنان از جمله برنامه هایی است که در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

مدیر کل اسناد و کتابخانه های ملی استان همچنین بر لزوم جمع آوری نسخ خطی تاکید نمود و گفت:متاسفانه در زمینه کتاب‌های خطی شاهد دلال ها هستیم و این واقعیت تلخ باید به نوعی برچیده شود و فرهنگ سازی در این حوزه صورت گیرد.

در ادامه جلسه،رجبی مشاور شهردار در امور مناسب سازی نیز در سخنانی به  توسعه خط و کتاب بریل و ایجاد پاتوق کتاب در میدان عدل اشاراتی داشت.

خوئینی کارشناس فرهنگی اداره کل ارشاد استان نیز در این جلسه بر لزوم همراهی و هماهنگی نهادهای فرهنگی در اجرای برنامه های موثر در راستای پایلوت شدن شهر قزوین در حوزه کتاب و پایتخت کتاب تاکید نمود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم پایتخت کتاب ایران شویم باید به طور اصولی کتابخوانی را در زندگی شهروندان قزوین وارد نماییم و در این زمینه فرهنگسازی کنیم.

گروه ای مدیر موسسه فرهنگی سیمرغ سخن نیز در سخنانی به بیان برنامه های در نظر گرفته شده در زمینه شهر دوستدار کتاب اشاراتی داشت و گفت: ساخت المان کتاب،دیوار کتاب، همیار کتاب،طرح بوستان کتابو طرح های ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی و ترغیب شهروندان به کتابخوانی،اسنپ کتاب،کتابخوانی اصناف از جمله موضوعاتی هستند که می تواند شهر قزوین را به کسب عنوان پایتخت کتاب نزدیک تر نماید.

همچنین گروه ای خواستار حمایت و مساعدت تمامی ارگانهای مرتبط برای اجرای طرحهای کتابخوانی  و شهر دوستدار کتاب شد.

همچنین گفتنی است؛معرفی کتاب خوب اجرای طرحهای ویژه کودک و نوجوان ساخت نمایش از کتابهای برگزیده،ایجاد پاتوق کتاب،فضاسازی شهری،راه اندازی  قطار قصه گویی در محلات،استفاده از بوستانها و توزیع کتاب میان شهروندان از دیگر موارد مطروحه در این جلسه در راستای اجرای طرحهای شهر دوستدار کودک بود.

پایان پیام/

تصاویر مرتبط