سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۳۱

قزوین در میان ۱۲ شهر دوستدار کتاب ایران قرار گرفت

در جلسه کمیسیون بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین بر لزوم اجرای طرحهای ترویج فرهنگ کتابخوانی به ویژه در کودکان در راستای ایجاد شهرهای دوستدار کودک تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین، جلسه کمیسیون بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست فاطمه اشدری و با حضور اعضا، رجبی مشاور شهردار در امور مناسب سازی، حافظی مدیر عامل سازمان خدمات طراحی، گروه ای مدیر موسسه فرهنگی هنری سیمرغ سخن و جمعی از کارشناسان فرهنگی و مشاورین کمیسیون با هدف بحث و بررسی پیرامون هشتمین جشنواره انتخاب شهر دوستدار کتاب و بررسی برنامه های اربعین حسینی توسط موسسه سیمرغ سخن و اجرای ضوابط طرح شهر دوستدار کودک در تالار مردم این نهاد برگزار شد.

بر اساس این گزارش، فاطمه اشدری  رییس این کمیسیون با بیان اهمیت توجه به اجرای دستورالعمل‌های شهر دوستدار کودک گفت: باید نظارت دقیقی بر روی ضوابط شهر دوستدار کودک به ویژه ایجاد فضاهای مادر و کودک در فضاهای شهری صورت گیرد.

وی همچنین در ادامه از اقدامات خوب موسسه فرهنگی سیمرغ سخن در کسب رتبه شهر قزوین در جشنواره انتخاب شهر دوستدار کودک اشاره داشت و گفت: به همت این مؤسسه توانستیم در میان ۱۲ شهر دوستدار کتاب در کشور قرار بگیریم و در ادامه مسیر باید اجرای طرحهای این جشنواره را عملیاتی کنیم لذا شورای شهر در کنار این موسسه برای اجرای طرحها می باشد.به گفته اشدری باید بتوانیم نسل جدید را با کتاب آشتی بدهیم  و مادران را به سمت و سوی کتاب خواندن ترغیب کنیم و  هم کودکان را کتابخوان نماییم.

اشدری همچنین خواستار تبلیغات و فضاسازی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شد و گفت: از سازمان های  زیباسازی و فرهنگی، ورزشی می خواهیم که در فضاسازی و تبلیغات شهری برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تحقق عنوان پایتخت کتاب ایران تلاش نمایند.

در ادامه جلسه ،زهرا گروه ای مدیر موسسه فرهنگی و هنری سیمرغ سخن به بیان اقدامات این مؤسسه در کسب عنوان شهر دوستدار کتاب در هشتمین جشنواره انتخاب شهر" دوستدار کتاب" پرداخت و گفت: به همت این مؤسسه شهر قزوین در میان ۱۲ شهر دوستدار کتاب در کشور قرار گرفت و امیدواریم با اجرای طرح های بیان شده در جشنواره بتوانیم عنوان پایتخت کتاب ایران را هم کسب نماییم.
 
وی ادامه داد:  طرحهایی از قبیل نشست های کتابخوانی، معرفی کودکان کتابخوان،اجرای طرح سفیر کتاب،احداث المان ها و طرحهای جامع مرتبط با کتاب ،حضور در پارکها و فضاهای عمومی و طراحی کافه کتاب در بوستانها،آشنایی با مفاخر قزوین و در دسترس قرار گرفتن کتاب‌ها در دسترس مردم،پخش کتب صوتی در اتوبوس ها در مورد حقوق شهروندی و اجرای طرح همیار کتاب در راستای شهر دوستدار کتاب در نظر گرفته شده است.

گروه ای همچنین در خصوص اکران عمومی نمایش "دختران خورشید" نیز گفت: به مناسبت اربعین حسینی می توانیم این نمایش را به صورت عمومی در پیاده راه فرهنگی سبزه میدان اجرا نماییم که قطعا به مساعدت و همکاری شورا و مدیریت شهری نیاز داریم .

در ادامه جلسه کاکاوند از معاونت معماری و شهرسازی به تشریح اقدامات شهرداری در حوزه شهر دوستدار کودک پرداخت و گفت: می توانیم اقدامات و برنامه ها در حوزه شهر دوستدار کودک را  همگام با برنامه های شهر دوستدار کتاب پیش ببریم.

وی افزود: برنامه های فرهنگی و آموزشی خوبی از جمله برگزاری کلاسهای آموزشی و کارگاه‌های فرهنگی در مدارس و سازمانهای مرتبط برای کودکان داشته ایم که به کودکان حس مشارکت در فضاهای شهری را القا خواهد کرد.

کاکاوند همچنین از در نظر گرفتن بخش کودک در طرح تفصیلی شهر قزوین خبر داد و گفت؛در تهیه ضوابط طرح تفصیلی توجه به بخش کودک در نظر گرفته شده و به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

در ادامه رییس و اعضای کمیسیون نیز در سخنانی خواستار توجه به اجرای آیین نامه و دستورالعمل شهر دوستدار کودک و ایجاد فضاهای مادر و کودک در فضاهای بوستانها و مراکز خدماتی شدند.

گفتنی است، در پایان این جلسه،لوح تقدیر انتخاب شهر قزوین به عنوان شهر دوستدار کتاب که به امضای وزیر کشور و وزیر فرهنگ ارشاد رسیده است توسط موسسه سیمرغ سخن به رییس و اعضای کمیسیون بانوان اهدا شد.

پایان پیام/

تصاویر مرتبط