یکشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۹

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین تاکید شد؛

اجرای طرحهای مستمر در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت / اعتبار و مساعدت‌های کمک به مساجد به صورت عادلانه توزیع شود

در جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین ضمن بررسی برنامه های ستاد اربعین حسینی بر لزوم ترویج طرحهای مستمر در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین ،جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست قاسم اللهیاری و با حضور اعضا، خورشیدی دبیر اجرایی  و برزگر دبیر ستاد مردمی اربعین استان،برجی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی،منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی ،سرهنگ کریمی دبیر ستاد کنگره سه هزار شهید استان قزوین ،بهنام زاده مدیر املاک و شفاهی مسؤل شهرسازی منطقه سه و با هدف بررسی اقدامات ستاد اربعین استان، بررسی لوایح مربوطه شهرداری و مساعدت به ستاد اجرایی کنگره سه هزار شهید استان در تالار مردم این نهاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه خورشیدی دبیر ستاد اربعین استان قزوین اظهار کرد: اربعین یک عملیات بزرگ مردمی است که ثمرات این امر در کشور های عراق و ایران قابل مشاهده می باشد و مسؤلیت تسهیل گری این عملیات بر عهده ستاد اربعین است‌.

به گفته وی، ستاد اربعین با ۱۷ کمیته فعالیت دارد و مردمی سازی امور از رسالت های مردمی مهم این ستاد به شمار می رود.

خورشیدی در ادامه با بیان اقدامات مهم این ستاد خاطر نشان کرد: پشتیبانی آب مواکب، حمایتهای مالی ،تامین کولر و سایر ملزومات مورد نیاز مواکب و ارایه خدمات بهداشتی و پزشکی در مرز شلمچه و استقرار بیمارستان موقت از جمله اقدامات مهمی است که در دستور کار این ستاد قرار دارد.
 
وی همچنین به بیان نحوه توزیع اعتبارات میان موکب های اربعین پرداخت.

دبیر ستاد اربعین استان قزوین همچنین به برنامه ریزی های انجام شده در خصوص برگزاری مراسم جاماندگان با عنوان دلدادگان حسینی و فعالیت موکب ها در شهر قزوین اشاراتی داشت.

همچنین اعضای کمیسیون نیز در سخنانی ضمن تقدیر از زحمات انجام شده در ستاد اربعین بر لزوم همراهی و همکاری مدیریت شهری در مساعدت به ستاد اربعین و اطلاع رسانی شفاف در هزینه کرد اعتبارات در این حوزه تاکید نمودند.

در بخش دوم این جلسه کریمی دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت سه هزار شهید استان با اشاره به نقش قزوین در دوران دفاع مقدس خواستار توجه به مستندسازی و وقایع نگاری در این حوزه شد و گفت: حماسه ساز ی های دلیر مردان شهید،جانباز و آزادانه و ایثارگر استان گنجینه ای از اسرار گران بهای این ایثارگری ها است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: باید بتوانیم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هویت دفاع مقدس را حفظ نماییم .

به گفته کریمی ثبت و ضبط خاطرات شهدا و ایثارگران و خاطرات خانواده های آنان و مستندسازی آنها می تواند در  حفظ فرهنگ دفاع مقدس قزوین تاثیر گذار باشد.

دبیر ستاد ستاد کنگره سه هزار شهید استان قزوین با بیان اینکه اسناد حوزه دفاع مقدس قزوین و حتی اماکن مربوطه در حال از بین رفتن هستند تاکید کرد؛با توجه به گذشت حدود چهل و سه سال از آغاز جنگ تکمیلی برخی از وقایع  منجر به فراموشی بسیاری جزییات وقایع شده و اگر بیش از این در امر خطیر تعلل شود با فقدان و از دست رفتن اسناد زنده و تاریخ شفاهی بجای مانده در یاد و ذهن یادگاران دفاع مقدس مواجه خواهیم شد .

کریمی در ادامه به محورهای مستندسازی و  تالیف و چاپ کتاب در قالب ستاد کنگره سه هزار شهید استان  اشاره و خواستار مساعدت شورا و شهرداری قزوین در این راستا شد و گفت: محورهایی ازقبیل نقش گردان های رزم قزوین در دوران مقدس ،نقش اقشار مختلف قزوین در دفاع مقدس،نقش واحدهای پشتیبانی رزم قزوین در دفاع مقدس،نقش رزمندگان قزوینی در غرب فرماندهان شهید استان و دفاع مقدس کودک و نوجوان همراه تصویر سازی در نظر گرفته شده است.

در ادامه هر کدام از اعضا به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود پیرامون مستندسازی و تاریخ نگاری نقش استان در دفاع مقدس پرداختند و خواستار توجه به حوزه های کودک و نوجوان و رویکرد جدید برای نوجوانان و استفاده از زبان هنر در ترویج فرهنگ ایثار  شهادت و تولید محتوای غنی و استمرار طرحهای مساعدتها در این حوزه تاکید کردند.

همچنین گفتنی است؛ در پایان این جلسه لایحه شهرداری قزوین مبنی بر مساعدت به ساخت و تکمیل مسجد حصرت ابولفضل (ع) واقع در پونک از محل پروژه کمک عمرانی به مساجد و لایحه تسریع در تعمیر و مرمت سرویس بهداشتی مسجد آقا سیدعلی واقع درخیابان امام خمینی (ره) مطرح گردید و مقرر شد تا توزیع اعتبارات در راستای مساعدت‌های کمک عمرانی به مساجد به صورت عادلانه و منطقی صورت گیرد و در خصوص لایحه احداث سرویس بهداشتی در مسجد آقا سید علی نیز با کلیات آن موافقت و برای تصمیم نهایی به صحن شورا ارجاع شد.

 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط