یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۴

نایب رییس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی، ورزشی ،بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین

میراث فرهنگی در شهر قزوین تبدیل به تهدید شده است

در پرداخت عوارض ساخت با سرمایه گذاران و حتی پروژه های کوچک مقیاس همکاری شود و پس از ساخت و در مرحله بهره برداری از آنان عوارض دریافت شود.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قزوین، فاطمه اشدری نایب رییس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی، ورزشی ،بانوان و امور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین در جلسه علنی شورا که با حضور فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی برگزار شد ،طی سخنانی با تاکید بر همدلی و تعامل مسئولان دستگاههای اجرایی اظهار امیدواری کرد تا با تقویت همکاری های دو جانبه شورای اسلامی شهر قزوین با نمایندگان مجلس و با رایزنی با نهادهای بالادستی از قبیل شورای عالی معماری و شهرسازی و وزارت کشور بتوانیم در راستای برطرف نمودن مشکلات شهروندان اقدامات خوبی داشته باشیم.

وی با توجه به در پیش بودن سفر رییس جمهور به استان قزوین خواستار پیگیری ایجاد ذخایر زمین در قزوین شد و گفت: گسترش شهر قزوین به سمت شمال است و برای این موضوع حتما به نظر شورایعالی شهرسازی معماری نیاز داریم لذا برای اراضی بلا تکلیف بالای اتوبان مانند اراضی نجم آباد، بالای بلوار امام( ع )و عظیمیه باید تدبیر شود و مسایل شهرسازی و سایر مجوزات این اراضی از طریق شورایعالی معماری و شهرسازی در سفر رییس جمهور پیگیری شود.

به گفته وی، مردم در انتظار گرفتن مجوز ساخت هستند تا بتوانند صاحب یک کاشانه شوند.

اشدری با بیان اینکه دغدغه تامین مسکن یکی از اقدامات مهم دولت انقلابی آقای رئیسی است تاکید کرد: در این راستا باید با برداشتن موانع و حل مشکلات در کنار ایجاد ذخیره زمین برای شهر قزوین، ایجاد کاربریهای آموزشی ،تجاری، فرهنگی و درمانی در رونق ساخت و ساز و خانه دار شدن مردم نیز باید گام هایی برداشته شود.

به گفته اشدری، باید ارتباط دو سویه بین نمایندگان مجلس ، شورای شهر و مدیریت شهری وجود داشته باشد تا بتوانیم با برداشتن موانع راه را آسان نماییم.

وی خطاب به شهردار قزوین گفت: باید به پروژه توریسم درمانی پاسارگاد به عنوان یک فرصت برای تامین منابع برای آبادانی شهر خصوصا ایجاد جاذبه های گردشگری و توریسم درمانی طب سنتی " گیاهان درمانی " و ایجاد زیرساخت های لازم نگاه ویژه شود چرا که در اثر اجرای این پروژه منافع زیادی نصیب شهرخواهد شد.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر قزوین ، قطعا کسی که به این مرکز درمانی مراجعه می کند مدت زمان خاصی را در شهر خواهد گذراند و طبیعتا سرمایه گذار در کنار این مرکز درمانی، با ایجاد هتل، مجتمع های رفاهی و مراکز تجاری و ... بهره های زیادی از حضور مراجعه کنندگان خواهند برد که در مجموع عایداتی برای شهر و شهروندان قزوین در پی خواهد داشت.

اشدری ادامه داد: قرار است زمین آموزشی مورد بهره برداری و ایجاد پروژه های متنوع با رویکرد گردشگری در بالای اتوبان اتفاق بیفتد و دولت می تواند در کنار و همسو با این پروژه، برای اراضی بالای اتوبان و در جهت منافع، آسایش و رفاه شهروندان و به همت شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و سایر ادارات خدمات رسان با تغییر کاربری اراضی به مسکونی موجب آبادانی بالای اتوبان شود که خود منافعی برای دستگاههای خدمات رسان در پی خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی ،ورزشی، بانوان وامور خانواده شورای اسلامی شهر قزوین در راستای آسان سازی در امر ساخت و ساز و رونق سرمایه گذاری در شهر قزوین پیشنهاد داد: تا در پرداخت عوارض ساخت با سرمایه گذاران پروژه های بزرگ و حتی پروژه های کوچک مقیاس با مردم همکاری شود و پس از ساخت و در مرحله بهره برداری از آنان عوارض دریافت شود. یا با سرمایه گذاران از ابتدای پروژه مشارکت نماید .

اشدری تصریح کرد: قطعا این روند ، باعث رونق ساخت و ساز و ارتقای جایگاه ویژه مدیریت شهری در اذهان عمومی و آبادانی شهر خواهد شد لذا باید بررسی همه جانبه صورت گیرد تا بتوان برای همه مردم این اتفاق بیفتد و نسبت به سرمایه گذاران با یارانه ویژه مساعدت داشته باشیم.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین، در بخش دیگری از سخنانش ثبت شدن باغستان سنتی قزوین در زمره میراث فرهنگی قزوین را به عنوان یکی از تهدیدهای باغستان یاد کرد و گفت: به دلیل قرار گرفتن باغستان سنتی قزوین در زمره آثار میراث فرهنگی ،متاسفانه تهدیدهای مختلفی بر سر این میراث کهن وارد شده است، چرا که خطوط قرمزی که برای آبادانی این باغستان وجود دارد ‌که مانع پیشرفت و آبادانی آن شده است.

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی در شهر تاریخی و متمدن قزوین تبدیل به یک تهدید شده است یعنی هیچ کسی دوست ندارد در همسایگی میراث فرهنگی آشیانه ای بسازد و یا همسایه میراث فرهنگی باشد.

اشدری با بیان اینکه انجام کار بزرگ نیازمند خرد جمعی است افزود: باید کسانی که دستی در کار دارند با همفکری و خردجمعی در راستای حفظ حرمت میراث فرهنگی و همچنین استحکام بنا و به روز شدن بافتهای تاریخی که فرسوده و پرخطر هستند بپردازیم. توجه به آبادانی شمال شهر نبایستی موجب فراموشی احیاء و استحکام بخشیدن به بافت تاریخی فرسوده و مهمتر نباید مانع احیاء بناهای تاریخی شود که نشان از اصالت و ریشه و هویت فرهنگی و تاریخی شهروندان قزوینی دارد . 

وی ادامه داد: شاید بهتر بود باغستان را ثبت ملی نمی کردیم تا شاید راحت تر می توانستیم با شرایط مناسبی، بسیاری از اقدامات برای احیای آن را اجرایی می کردیم.

وی در پایان سخنانش خواستار قانونمندی و آسان سازی قوانین و مقررات در حوزه شهرسازی و ساخت و ساز شد و گفت: تعریف قانونی و مناسبی برای برخی نواحی از شهر که ظاهرا در حریم شهر هستند و بدون توجه به ضوابط امور اراضی بخشی از آن ساخت و ساز شده ولی تعریف شهر نمیگنجد و پیوست شهر نیست و برخی مابین شهر و نواحی منفصل شهری قرار گرفته است.و به دلیل اینکه هنوز تابع اصول شهرسازی نیستند کار مردم با مشکلات عدیده رو به رو شده است لذا باید در آسان سازی قوانین و مقررات شهرسازی کار را برای مردم در حوزه ساخت و ساز و خانه دار شدن آنها تسهیل نماییم. و مدیریت استان نقش بسزایی می‌تواند در تعامل دستگاههای مرتبط در قانونمندی این اراضی داشته باشد ، حداقل امتیازی که می‌توان برای این اراضی قائل شد اینکه پیوست نواحی منفصل شهری مصوب شورای عالی شهرسازی قرار گیرند .

 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط