دوشنبه ۱۳۹۴/۰۴/۰۱

در جلسه كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر قزوين با حضور مديران فرهنگي شهرداري تأكيدشد؛

"محله محوري" ساختاري كه حيات شهر را به مشاركت مردم پيوند مي زند

در جلسه اخير كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر قزوين پيرامون تداوم و تقويت برنامه هاي فرهنگي بحث و تبادل نظر شدو يكي از نتايج مهم بدست آمده، تقسيم سازماندهي و برنامه ريزي شده شهر از ناحيه به "محله" بود تا بتوان برنامه هاي جامع شهري را به ويژه در حوزه فرهنگ شهروندي تدوين كرد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ حسين صلح جو رياست كميسيون فرهنگي شورا در ابتداي جلسه هم انديشي با مدير عامل، معاونين و ديگر مديران سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين كه در ارديبهشت ماه سال جاري برگزار شد، اظهارداشت: نظر به اهميت برنامه هاي فرهنگي در بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينکه "اگر تفکر فرهنگي و اجتماعي در موضوعات مختلف توسعه اي کشور همراه نباشد، پيشرفتي حاصل نخواهد شد"، در جريان برنامه هاي آتي، برگزار شده و در دست اقدام سازمان فرهنگي ورزشي قرار گرفتيم.

بايد در حوزه فرهنگ به صورت زيرساختي عمل كرد

رياست كميسيون فرهنگي شورا تصريح كرد: مقام معظم رهبري در جاي ديگري فرهنگ را مجموعه اي از آداب و رسوم و اعتقادات انسانها در زندگي مي دانندو در همين راستا آنرا به شمشير دو لبه تشبيه مي كنند، به طوريكه اگر محتواي درست و يا غلط بدان داده شود به همان شكل نتيجه خواهيم گرفت.

وي با تأکيد بر اينکه اگر مي خواهيم در تمامي شئونات و حوزه ها به پيشرفت دست پيدا کنيم بايد در حوزه فرهنگ به شکل زيرساختي عمل کنيم، ادامه داد: كار فرهنگي زماني در جامعه اثرگذار است كه با نيت خالصانه و براي رضايت خدواند انجام شودو در اين صورت بيداري و آگاهي در جامعه به واسطه اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي به وجود مي آيد.

با ايجاد سراي محله از ظرفيت محلات استفاده مي كنيم

به گفته اين عضو شورا پيگيري امور براي دست يافتن به توسعه متوازن فرهنگي در قزوين با تقسيم بندي شهر به محلات ميسر مي شودو اين اقدام موجب برون سپاري وظايف شهرداري به محلات خواهدشد تا از توان و پتانسيل آنان براي پيگيري امور شهري بهره ببريم.

صلح جو با گريز به تجربه شهرهايي كه در بخش محله محوري و تقسيم بندي شهر به محلات به نتايج مطلوبي رسيدند، اظهارداشت: در اين سيستم با ايجاد سراي محله در محلات مختلف مي توانيم نخبگان، جوانان، روحانيان، بسيج و هيأت امناي محله و پيشكسوتان را در اجراي برنامه هاي مختلف مشاركت داده و براي پيشبرد امور در حوزه هاي مختلف فرهنگ شهروندي كارهاي شاخصي انجام دهيم.

رياست كميسيون فرهنگي با تأكيد بر اينكه مشاركت مردم در مديريت محله از بسياري هزينه ها مي كاهد، ادامه داد: هم اكنون شهرداري براي تحقق بسياري از كارها همچون ريسه بندي و تزئين معابر در مناسبتهاي مختلف بايد با شركتهاي پيمانكاري مشاركت داشته باشيم كه اگر اين امكانات در اختيار محلات قرار بگيرد خود آنها جهادگرانه با شورا و شهرداري همكاري خواهند كرد.

وي يكي ديگر از مهمترين نتايج طرح محله محوري را پرداختن شهرداري به مسائل كلان شهري و تحقق كارهاي خرد در محلات عنوان كردو ادامه داد: دسته بندي شهر به محله در معاونت شهرسازي و ديگر دستگاههاي مربوطه در سال جاري مطرح و در دستور كار قرار خواهد گرفت و يكي از برنامه هاي مهم امسال خواهد بود.

رايزني و تعامل با دستگاههاي فرهنگي ادامه دارد

صلح جو در بخش بعدي سخنان خود به سياست گذاري هاي مهم شوراي اسلامي شهر در حوزه فرهنگي اشاره كردو گفت: با هدف توسعه تعاملات فرهنگي، هم افزايي، گسترش فضاي خدمات رساني به مردم و جذب مخاطب با دستگاهها و سازمانهاي مختلف فرهنگي وارد تبادل نظر شديم و رايزني خوبي با استانداري، دادگستري، معاونت اجتماعي ناجا، اداره كل كتابخانه هاي استان و آموزش و پرورش به عمل آورديم. 

وي در ادامه با اشاره به برنامه هاي مختلفي كه در سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين انجام شده، ادامه داد: برگزاري كارگاههاي آموزشي، همايشها و جلسات مختلف در مورد موضوعات مختلفي همچون تحكيم بنيان خانواده، آموزش زوجين در قبل از ازدواج، كلاسهاي مختلف هنري، علمي، درسي، ورزشي و تفريحي براي اقشار مختلف جامعه و به ويژه بانوان، نوجوانان وجوانان برگزار كرده است.

طرح محله ما رويكردي مهم در راستاي تقويت محله محوري است

اين عضو شورا به طرح محله ما كه چند سالي است با هدف تقويت رويكرد محله محوري در قزوين شروع به كار شده، خاطرنشان كرد: با تشكيل اتاق فكر تخصصي راه را براي گسترش اين طرح در محلات و استفاده بيشتر از توان شهروندان باز كرديم تا در سال جاري اين طرح با قوت بيشتري ادامه يابد.

وي با تأكيد بر اينكه شوراي شهر بر افزايش و رونق برنامه هاي فرهنگي در سال جاري تأكيد دارد، افزود: افزايش بودجه سازمان فرهنگي ورزشي به 12 ميليارد تومان در سال جاري، نشان از اهتمام شورا به افزايش برنامه هاي فرهنگي دارد تا تحول در تبليغات و فضاسازي هاي شهري با هدف پرداختن به مباحث اخلاقي، ديني و تربيتي در دستور كار قرار بگيرد.

صلح جو با تأكيد بر اينكه شهر قزوين بايد سيما و منظر اسلامي داشته باشد و بنابر تأكيدات مقام معظم رهبري سبك زندگي اسلامي و ايراني در كشورمان بايد رونق بيشتري پيدا كند، ادامه داد: اگر به موضوعات فرهنگي به صورت كامل و مبسوط پرداخته شود، به شاخصه هاي شهر اسلامي بيش از گذشته دست پيدا كرده ايم و آن زماني است كه در تعيين الگوي مصرف، اقتصاد مقاومتي، تحكيم بنيان خانواده، عفاف و حجاب، ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و بسياري ديگر از امور به موفقيت دست يافته و در برابر تهاجمات فرهنگي دشمنان به توفيقات روز افزوني دست يافتيم.

وي هدفگذاري براي انجام موضوعات مختلف فرهنگي را از ديگر تأكيدات شوراي شهر برشمردو اضافه كرد: پيگيري نظارت بر اجراي بودجه فرهنگي و هدف گذاري براي دست يابي به چارچوب نظارتي درست بر بودجه فرهنگي، از برنامه هاي مهم سال 94 بوده و قصد داريم تا عملياتي نمودن پروژه هاي فرهنگي، آنها را ادامه دهيم.

***مردم پيگير موضوعات فرهنگي هستند    

فاطمه اشدري نايب رئيس کميسيون فرهنگي شورا نيز در اين جلسه با اشاره به اهميت بالاي برنامه هاي فرهنگي در جامعه و توجهي كه مردم به اين حوزه نشان مي دهند، ادامه داد: اگر روند اجراي برنامه هاي فرهنگي در شهر با مشكل مواجه شود، صداي اعتراض مردم براي شنيدن علل اين اتفاق بلند خواهد شد.

وي با تأكيد بر اينكه مديران شهري بايد به موضوعات و مسائل مورد نظر مردم توجه كنندو بر اين اساس برنامه ريزي نمايند، ادامه داد: رصد مستمر و هدفمند برنامه هاي فرهنگي در شهرداري توسط شورا و نيز تعيين نقشه راه براي انجام اين برنامه ها از ضروريات است كه بايد در طول سال ادامه داشته باشد.

اين عضو شورا بر تحقق كامل بودجه سازمان فرهنگي اهتمام ورزيدو تأكيدكرد: به شهرداري اجازه داده نمي شود تا رديف بودجه فرهنگي حذف و يا جايگزين رديف هاي ديگري همچون عمراني شود، اين اقدام در راستاي تحقق برنامه ها و سياستهاي كلان فرهنگي شورا  محسوب مي شود.

وي بر انجام برنامه هاي مهم فرهنگي، ورزشي و خدماتي ويژه معلولان، جانبازان و اقشار آسيب پذير جامعه تأكيد كردو گفت: اختصاص رديف بودجه خاص فرهنگي براي روستاهاي الحاقي به شهر قزوين به منظور برنامه ريزي براي انجام پروژه هاي فرهنگي و تفريحي از ضروريات است.

سبك زندگي اسلامي و ايراني و ارتقاء فرهنگ شهروندي در دستور كار قرار بگيرد

وي بر ترويج سبك زندگي اسلامي و ايراني و تحقق بيش از پيش برنامه ها و پروژه هاي فرهنگ شهروندي در سازمان فرهنگي تأكيد كردو ادامه داد: با استفاده از توان اساتيد و متخصصان مختلف در اين حوزه، مي توان نقش مهمي در تحولات فرهنگي جامعه به وجود آورد.

اشدري يادآورشد: بايد برنامه ها طوري تدوين شوند كه خانواده ها و اقشار مختلف و به ويژه نوجوانان و جوانان با اين برنامه ها برخوردار شوندو از سوي ديگر با تدوين برنامه هاي خلاقانه، متنوع و شاد در راستاي شادي و نشاط مردم قزوين بيش از گذشته كار كرد.

وي همچنين از ساختار مديريتي و اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي و ورزشي در سازمان فرهنگي تعريف كردو خواستار ارتقاء روز افزون اين روند با هدف دست يابي به اهداف و چشم اندازهاي والاي برنامه اي شد.  

***براي موضوعات و برنامه هاي فرهنگي مي توان نسخه هاي زود بازده پيچيد

حكمت اله داودي رئيس كميسيون ترافيك شورا نيز با بيان اينكه  اهداف و چشم اندازهاي فرهنگي در هر جامعه اي بسيار مهم و اساسي است، ادامه داد: سازمان فرهنگي ورزشي مي تواند توجه به موضوعات مهم فرهنگي که زودبازده هستند را در دستور کار خود قرار دهد.

وي تصريح کرد: در حوزه فرهنگ ترافيکي آموزشها و فرهنگ سازي هايي که مي تواند در دستور کار قرار بگيرد بسيار سازنده خواهند بود، چراكه شهروندان هر روز با آنها مواجه اندو به صورت كاربردي مي توانند آنها را به كار بندند.

اين عضو شورا همکاري با سازمانهاي مختلفي که برنامه ها و شرح وظايف آنان در راستاي وظايف سازمان فرهنگي مي باشد را نيز بسيار مهم و اساسي دانست و بر شكل گيري و تقويت اين رويه تأكيدكرد.

***نظارت مستمر بر بودجه و برنامه هاي فرهنگي در سال جاري افزايش يابد

حسين غياثوند بر اجراي مستمر اين جلسات مشترک تأکيد کردو ضمن اينکه سازمان فرهنگي را از سازمانهاي فعال شهرداري مي دانست، امر نظارت مستمر بر اجراي بودجه فرهنگي و برنامه هاي اجرايي در اين بخش را در سال جاري بسيار مهم ارزيابي کردو گفت: قبل از تصويب بودجه سال 95 بهتر است سياستهاي کلي بودجه به صورت جامع و کامل از سوي شورا به شهرداري ابلاغ شود.

عضو كميسيون فرهنگي شورا تأكيد كرد: اين شيوه كمك مي كند تا در مباحث مربوطه در سطح كلان و خرد هدف گذاري کنيم و در طول سال بر اساس آنها حرکت نماييم.

رياست كميسيون شهرسازي شورا همچنين با اشاره به اهتمام و سياست گذاري شوراي اسلامي شهر قزوين در دست يابي به شهر اسلامي يادآورشد: در اين بخش قصد داريم از ظرفيت سازمان فرهنگي ورزشي بر اساس رسالتهاي ذاتي كه دارد، استفاده كنيم.

وي در پايان تأكيدكرد: هر محله ماهانه برگزاري مراسم يادوراه شهداء را در دستور کار خود قرار دهدو اين مهم به پيگيري مستمر سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين احتياج دارد.

   

***با امكانات موجود مي توان در راستاي اعتلاي برنامه هاي فرهنگي گام برداشت

فرج اله فصيحي رامندي رئيس كميسيون خدمات شهري شورا نيز با اشاره به بودجه 12 ميليارد توماني سازمان فرهنگي ورزشي و اينكه كمتر از سه درصد از كل بودجه شهرداري قزوين را شامل مي شود، گفت: افزايش بودجه فرهنگي شهرداري از مهمترين برنامه هاي شوراي اسلامي شهر قزوين محسوب مي شود، ولي بايد بدين موضوع نيز توجه داشت كه اين رقم در مقايسه با بودجه برخي ديگر از نهادهاي فرهنگي بيشتر بوده و مي توان  در راستاي استفاده منطقي آن تلاش كرد.

وي با تأكيد بر دست يابي به شهر اسلامي با شاخصه هاي والاي فرهنگي، يادآورشد: مقام معظم رهبري در رابطه با مسائل فرهنگي فرمودند: "جلوه شهر بايد طوري باشد که وقتي فردي غير بومي وارد آن مي شود، از ظاهر شهر پي به اسلامي بودن آن ببرد" و اين در اين راستا وظيفه سازمان فرهنگي-ورزشي زماني محقق مي شود كه از ابزارها و فضاهاي تبليغاتي به نحو شايسته اي بهره ببرد.

اين عضو شورا با تأكيد بر اينكه شورا نسبت به افزايش بودجه سازمان فرهنگي اهتمام خاص دارد، اضافه كرد: در اين راستا تقويت محلات با رويكرد محله محوري با هدف كاهش تصدي گري شهرداري در اداره شهر و واگذاري امور به نخبگان محلي از ديگر ملزوماتي است كه مي توان بدان تكيه كرد.

وي همچنين بر اجراي برنامه ها و پروژه هاي مهم فرهنگي، ورزشي و تفريحي براي اقشار مختلف جامعه و به ويژه كودكان و نوجوانان تأكيدكردو ادامه داد: خروجي برنامه ها بسيار مهم است و با توجه به رقم بودجه فعلي، کارهاي بسياري مي تواند از سوي سازمان فرهنگي در شهر رخ دهد.

***تقسيم بندي شهر به محله، برنامه هاي فرهنگي را بيشتر و گسترده تر مي كند

سعيد وزيري نژاد نيز در اين جلسه با اشاره به نامگذاري امسال به نام همدلي و مهرباني اظهارداشت: با بهره مندي از اين شعار که نقشه راه براي توسعه تعامل سازنده و مطلوب مجموعه شورا با دستگاه فرهنگي شهرداري است، مي توان قدمهاي بلندتري برداشت.

وي با اشاره به تدوين سياست پنج ساله سازمان فرهنگي و ارائه آن به شورا اظهارکرد: در اين سند چشم انداز که سال پاياني آنرا مي گذراند، در کنار توجه به مباحث عمراني و خدماتي، توجه به حوزه فرهنگي و به ويژه فرهنگ شهروندي يکي از مهمترين کارهاي زيرساختي بوده که مي تواند با توجه بيشتري در برنامه هاي شهرداري ادامه پيدا کند.

اين مسئول با اشاره به ظرفيتهاي تاريخي و تمدني شهر قزوين و اجراي برنامه هاي مهمي که تاکنون در سطح شهري، ملي و حتي بين المللي، همچون جشنواره بازي و اسباب بازي كودكان ديروز و امروز، اظهارداشت: با تقسيم بندي شهر به محله مي توان بيشتر از گذشته در شهر با استفاده از توان شهروندان و محلات به اجراي متنوع برنامه هاي شهري اقدام کند.

وي در پايان با اعلام اينکه در قزوين حدود هفت هزار مترمربع فضاي فرهنگي، ورزشي و تفريحي کمبود داريم، گفت: با در دستور کار قرار دادن توسعه فضاهاي فرهنگي، ورزشي و تفريحي مي توان مناطق محروم و به ويژه منطقه سه شهري که فاقد چنين مراکز هستند را پوشش داد.

گفتني است، در ادامه جلسه معاونين و مديران سازمان فرهنگي ورزشي ضمن بيان پيشنهادات خود گزارشي از برنامه هاي انجام شده، در دست اقدام، سياستها و پروژه هاي آتي سازمان متبوع خود را ارائه دادند.

پايان پيام/

تصاویر مرتبط