شنبه ۱۳۹۱/۱۱/۲۸

نصرتي، شهردار قزوين:

پازل توسعه شهر قزوين با گردشگري فرهنگي تكميل مي‌شود

تاكنون نتوانستيم از ويژگي‌ها و ظرفيت هاي شهر قزوين براي جذب گردشگر در راستاي توسعه شهر قزوين استفاده كنيم.

 

شهردار قزوين گفت: قزوين از شهرهايي است كه بيشترين ظرفيت گردشگري فرهنگي كشور در آن ذخيره شده اما "تاكنون نتوانستيم از ويژگي ها و ظرفيت هاي شهر قزوين براي جذب گردشگر در راستاي توسعه شهر قزوين استفاده كنيم" .
ماهنامه ميراث شهر - شهردار قزوين مي گويد قزوين از شهرهايي است كه بيشترين ظرفيت گردشگري فرهنگي كشور در آن ذخيره شده اما "تاكنون نتوانستيم از ويژگي ها و ظرفيت هاي شهر قزوين براي جذب گردشگر در راستاي توسعه شهر قزوين استفاده كنيم" مسعود نصرتي از جمله شهرداراني است كه معتقدند شهرداري صرفا يك نهاد خدماتي نيست بلكه يك نهاد اجتماعي و با قدرت تاثيرگذاري بالادر گستره هاي فرهنگي و اجتماعي است. به همين دليل وي نگاه دقيقي به ظرفيت هاي تاريخي و فرهنگي شهر قزوين دارد. مصاحبه اختصاصي را با وي بخوانيد:
از منظر جنابعالي ويژگي هاي هويتي منطقه قزوين اعم از ويژگي هاي تاريخي و مذهبي و... کدامند؟
-منطقه قزوين با حدود 6هزار سال قدمت و شهر قزوين با هزار و700 سال تاريخ مدنيت از يك جايگاه تاريخي و فرهنگي در سطح كشور برخوردار است و شاخص‌هاي هويتي بسيار بالاي از نظر آثار تاريخي، مفاخر و طبيعت دارد. به نوعي كه هويت قزوين با اين آثار عجين شده است، به طوري كه مفاخر بسياري از قزوين در تاريخ كشور در زمان‌هاي مختلف تاثيرگذار بودند و همچنين وجود باغستان سنتي و وجود درختهاي هزار ساله در باغستان از فضاهاي طبيعي است كه هويت شهر قزوين را به اثبات مي‌رساند، شهري كه به هر حال ناصرالدين شاه در سفرهاي فرنگ خود از قزوين به عنوان شهري واقع در باغستان اسم مي‌برد و در مقابل صحبتي كه در خصوص شهر پاريس مي شود كه كاخي در پاريس در وسط باغ احداث شده است كه ناصرالدين شاه مي گويد ما شهري ساختيم در وسط باغ و در سفرنامه‌هاي مختلف بارها اشاره مي كند كه قزوين نگيني در انگشتر است. از طرفي 12درصد از آثار تاريخي كشور از لحاظ تعداد و فراواني اثر كه تاثيرگذار مي‌باشد در شهر قزوين است و اين آثار متعلق به دوره‌هاي مختلف است كه هويت شهر قزوين را اثبات مي كند.از ويژگي‌هاي هويتي قزوين مي توان به وجود مناطق نمونه گردشگري باراجين و كامان و زرشك در محدوده شهر قزوين و باغ سنتي كه در مرحله ثبت جهاني است اشاره كرد كه اين‌ها شرايط تاثيرگذار در هويت شهر قزوين است و از طرفي وجود بقعه چهارانبياء و امام‌زاده حسين بن رضا(ع) در شهر قزوين عنوان هويت مذهبي شهر قزوين را اثبات مي كند و به همين دليل قزوين چهارمين شهر حرم اهل بيت(ع) معرفي شده است. به گواه اسناد و شواهد تاريخي قزوين قبل از دوره صفويه مركز سياست گذاري شيعيان بوده است و در كتبي اشاره مي شود امام رضا(ع) در سفرهاي پنهاني خود به قزوين مي‌آمد تا در جلسات سياست گذاري، شيعه ها را ياري كنند و همين موضوع در دوره صفويه تكرار شد و با انتخاب قزوين به عنوان پايتخت اين شهر دوباره رونق گرفت و انتخاب شهر قزوين براي پايتختي از روي تصادف نبوده بلكه شهر قزوين داراي يك هويت تاريخي با ارزش است. برخي آثار تاريخي در قزوين فقط هويت يك شخص را يادآوري مي كند اما اثر تاريخي شهر ما همچون سراي سعدالسلطنه كه در زمان گذشته بارانداز ملي كشور بود و تجارت ايران و روسيه از اين بارانداز صورت مي گرفت هويت يك كشور را يادآوري مي كند و يا مسجد جامع قزوين جزؤ 5 مسجد برتر كشور است كه تاريخ آن برمي گردد به قبل از اسلام كه متاسفانه اين موضوعات به درستي تعريف نشده است تا بتوانيم گردشگر را به سمت قزوين هدايت كنيم.
-تحقيقات ثابت کرده است که درسطح جهاني، هنر، فرهنگ و ميراث باستاني مهمترين مقاصدي هستند که گردشگران انتخاب مي‌کنند و تقريبا 12 درصد از آثار تاريخي ثبت شده کشور در منطقه قزوين واقع شده است. از طرفي سازمان اسكان بشر،قزوين رابه دليل توانمندي فرهنگي، تاريخي به عنوان پايلوت توسعه شهري انتخاب كرده است. به نظر شما مديريت استان قزوين چگونه مي تواند از اين از مزيت مهم براي پيشرفت شهر استفاده کند؟
تاكنون نتوانستيم از ويژگي‌ها و ظرفيت‌هاي شهر قزوين براي جذب گردشگر در راستاي توسعه شهر قزوين استفاده كنيم و در اين مهم غافل بوديم البته چندسالي است كه با عنوان شعار مديريت متحد شهري همه مديران بر آن شدند كه با برنامه آسيب شناسي كه صورت گرفته كنترلي داشته باشيم كه چرا با وجود اين آثار و ويژگي مناطق گردشگري، در حال حاضر سهم گردشگري قزوين حتي در 20 رديف اول كشور نيست و فاصله زياد است.
-کارشناسان حوزه توسعه بر اين باورند که توسعه مبتني بر گردشگري فرهنگي از مقولات توسعه پايدار است. احياي هويت بومي براي توسعه گردشگري يکي از راهکارهاي توسعه مطلوب شهري عنوان مي شود. به نظر شما آيا اين نگاه در مديريت شهري درکشورمان و جود دارد؟
 آيا نمونه قابل بياني در ذهن داريد؟ به اين نتيجه رسيديم كه بايد زمينه‌هاي جذب گردشگر را فراهم كنيم و از شيوه‌هاي تك بعدي گذشته خارج شويم چراكه گردشگران فقط براي ديدن آثار تاريخي برنامه سفر تنظيم نمي كنند بر اين اساس بايد آن قدر جذابيت در شهر قزوين ايجاد شود تا گردشگر حداقل براي سه روز در سفر به قزوين برنامه داشته باشد و در اين زمينه نيازاست فضاهاي اقامتي، تجاري، راه‌هاي دسترسي به درستي در سطح كيفي مناسب تعريف شوند و در اين زمينه شهر قزوين براي جذب گردشگر ضعف داشته است كه اكنون در برنامه چشم‌انداز شهر قزوين به اين موضوع پرداخته شده است و تمامي اهداف و ماموريت‌ها در اين راستا بوده و تحقق برنامه چشم انداز شهر قزوين كه شهر قزوين شهري دانشگاهي، فرهنگي، تاريخي، اقتصادي و گردشگري است از اصلي‌ترين مجموعه مديران شهري مي‌باشد. قرار است در تحقق برنامه چشم انداز از اين فرصت 40ميليون مسافر عبوري از قزوين به عنوان شاهراه ارتباطي چندين استان شمال، غرب و جنوب كشور استفاده كرد تا حداقل 5درصد از اين عبوري ها را حتي قصد سفر به قزوين را ندارند جذب شوند.
-به نظر شما اين باور که شهرداري يک نهاد اجتماعي است نه صرفا يک نهاد خدماتي چگونه مي تواندباعث توسعه شهري بر مبناي توسعه گردشگري فرهنگي باشد؟
شهرداري يك نهاد اجتماعي است واقعا اين موضوع يك بحث درستي است و شهروندان هم اين باور را دارند. اين موضوع با حضور شوراها پررنگ تر مي شود، با تلفيق شوراي شهر و شهرداري تحت عنوان مديريت شهري اين نهاد مي تواند با شعار مديريت متحد شهري كه مورد استقبال كلان شهرها و وزارت خانه شد و همكاري ساير دستگاه خدمات تاثيرگذاري به شهروندان ارائه كند.
-شهر قزوين منطقه اي است که از از دير باز- پيش از اسلام- سابقه شهر نشيني در آن وجود داشته است. از نظر جنابعالي توسعه شهر قزوين ذيل اين هويت تاريخي رخ داده است و اگر چنين است اين پيشينه چه تاثيري در بهبود وضعيت گردشگري استان خواهد داشت؟
با وجود ظرفيت 105هزار دانشجو در شهر قزوين بايد بتوانيم گردشگري علمي را توسعه دهيم و همچنين با وجود بقعه متبركه چهار انبياء و امام زاده حسين(ع) به دنبال اين هستيم كه گردشگري مذهبي را در شهر قزوين تقويت شود و همچنين با وجو طبيعتي همچون الموت،زرشك، كامان، درياچه اوان، تله كابين، تله سيژ، باراجين و باغستان سنتي و فراوان فضاهاي طبيعي گردشگري طبيعتي را توسعه دهيم ومطمئنا با اين ويژگي‌ها قزوين مي تواند يكي از 10 شهر اول در جذب گردشگر باشد و از طرفي با پتانسيل‌هاي همچون احداث مترو تهران – قزوين، راه آهن، فرودگاهي كه خريدار شده براي پروازهاي تفريحي، برج هاي تجاري و هتل هاي در حال احداث و برنامه هاي در قالب چشم انداز مي توان در اين موفق بود.موضوع پايتخت هنر خوشنويسي كه هر دو سال برنامه ريزي مي شود، اثر تاريخي متمايز مجموعه تاريخي فرهنگي كاروانسراي سعدالسلطنه، برگزاري جشنواره هر ساله اسباب بازي و روز قزوين حركت هاي است كه به جذب گردشگر و معرفي قزوين كمك خواهد كرد و همچنين از نزديكي قزون به پايتخت فرصت ديگري براي قزوين است كه بايد از اين فرصت استفاده كرد.
-مديريت شهري قزوين چه وظايفي در حوزه گردشگري فرهنگي براي خود متصور است و تاکنون چه عملکردي در اين حوزه داشته است؟
 با احياي دولت خانه صفوي با معماري ويژه كه تملك‌هاي آن در مرحله پاياني قرار دارد خواهيم توانست در يك مساحت 6 هكتاري در مركز شهر به گردشگران خدمات ارائه دهيم و همچنين با احداث باغ مفاخر در مساحت 6 هكتار كه تلفيقي از عمارت شهرداري و اداره طرق است، تنديس‌هاي مفاخر قزوين از دوره‌هاي قبل و بعد از اسلام در اين باغ جانمايي مي شود و اين مكان يكي از جاذبه‌هاي گردشگري خواهد بود و طرح نهايي شده است و در سال 92 اجرايي خواهد شد و به عنوان اولين باغ مفاخر كشور خواهد بود.
-در پايان جناب عالي به عنوان شهرداري که در حوزه عمران و شهرسازي موفق بوده ايد، آيا پيشنهاد ويژه اي براي رسيدن استان قزوين به نقطه مطلوب درگردشگري فرهنگي داريد؟
ما در شهرداري تك پروژه هاي كه اجرا مي‌كنيم اتفاقي نيست بلكه براي تكميل پازل توسعه شهر قزوين است.خوشبختانه اقدامات خوبي در اين راستا شروع شده كه در صورت كامل شدن اقتصاد شهر متحول خواهد شد چراكه از نظر ما تحول در شهر قزوين با رونق گردشگري است شهر قزوين را براي جمعيت خودش آماده نمي كنيم بلكه ما زيرساخت ها و ويژ گي هاي شهر قزوين را براي يك شهر 2 ميليوني فراهم مي كنيم و تحول بر اين اساس است. يكي از سرفصل‌هاي تحول در شهر قزوين ورود سرمايه گذار به شهر قزوين است كه در سال 90 برابر بودجه شهرداري و 10درصد بيشتر از بودجه شهرداري سرمايه گذار وارد قزوين شد و تصور اين است كه با ورود سرمايه گذار به شهر قزوين تحول در اين شهر ايجاد شود چراكه پروژه هاي سرمايه گذار اگر براي يك شهر 400هزار نفري باشد هيچ سرمايه گذاري وارد شهر قزوين نمي شود، جامعه هدف يك سرمايه گذار يك شهر چند ميليوني است و گردشگران مذهبي، فرهنگي، تاريخي، صنعتي و علمي گروه هاي هستند كه سرمايه گذار بر اساس آن سرمايه گذاري مي كند و بهره بردار اين سود اقتصادي شهروندان هستند و شهر از تك بعدي بودن خارج مي شود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط