سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۹/۰۲

توصيه‌هاي سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين درباره استفاده از وسايل گرمايشي اعلام شد

توصيه‌هاي کارشناسان سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين درباره رعايت اصول ايمني در استفاده از وسايل گرمايشي در فصل سرد سال اعلام شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين؛ با توجه به کاهش دما و سرد شدن هوا و استفاده شهروندان از وسايل گرمايشي، احتمال حوادث گاز گرفتگي بيشتر مي شود. حوادث ناشي از  گاز گرفتگي از آن دسته حوادثي هستند که تنها با کمي دقت و توجه مي توان از بروز آن جلوگيري کرد و بالعکس بي توجهي و بي احتياطي در رعايت اصول ايمني مي تواند عواقب جبران ناپذيري را در پي داشته باشد.

توصيه هاي مهم کارشناسان سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين براي جلوگيري از حوادث ناشي از گاز گرفتگي بدين شرح است؛

 

1 – قبل از نصب بخاري از باز بودن مسير دود کش‌هاي داخل ديوار اطمينان حاصل کنيد، به اين منظور مي توانيد از سطح پشت بام يک وزنه کوچک را با ريسمان به داخل دودکش فرستاده و اگر تا انتها پايين آمد نشان دهنده باز بودن مسير است .

2 – از مکش مناسب دودکش ها اطمينان حاصل کنيد؛ بهترين نشانه براي کارکرد صحيح دودکش‌ها اين است که بدنه آن‌ها همواره بايد داغ باشد.

3 - سرد بودن دودکش، زماني که بخاري روشن است و همچنين زرد و نارنجي بودن شعله آن از نشانه هاي توليد گاز سمي و کشنده منواکسيد کربن است.

4 – اگر داخل محيط منزل از وسايل شعله‌دار مانند انواع بخاري گازي، نفتي، پکيج، آبگرمکن، شومينه و ... استفاده مي‌کنيد؛ هرگز تمامي راه‌هاي ورودي هوا را نبنديد و بهطور حتمي مسير مناسبي را براي ورود اکسيژن و هواي تازه به محيط در نظر بگيريد.

5 – پکيج، مقدار زيادي اکسيژن مصرف مي‌کند و در صورت تامين نشدن هواي مناسب، به سرعت محيط را با کاهش اکسيژن مواجه مي کند؛ بهتر است اين وسيله در خارج از محيط منزل به طور مثال در بالکن يا محلي که مستقيم به هواي آزاد دسترسي دارد نصب گردد.

6 - هر وسيله گرمايشي و شعله دار نيازمند به يک "دودکش مجزا " است، از به کار بردن دودکش هاي مشترک براي 2 يا چند وسيله خودداري کنيد.

7 – دودکش هاي داخل ديوار از جنس سيماني بوده و بايد به طور مستقيم تا رسيدن به پشت بام بالا رفته و به اندازه حداقل 80 سانتي متر از سطح بام نيز بالاتر قرار گيرد و در انتهاي آن نيز کلاهک H نصب شود.

8 – براي نصب دودکش وسايل گرمايشي فقط از دودکش هاي وررق سفيد گالوانيزه استفاده شود؛ اين دودکش ها مقاومت فيزيکي بيشتري داشته و  به خوبي داخل هم چفت مي شوند اما دودکش‌هاي متفرقه مثل انواع آکاردئوني، آلمينيومي اين خاصيت را نداشته و به مرور اين دودکش‌ها از جاي خود خارج شده و يا منافذريزي روي آن پديد مي آيد که موجب انتشار گاز خطرناک منواکسيد کربن در محيط مي‌شوند.

9 – جهت نصب و راه اندازي وسايل گرمايشي از شيلنگ مخصوص گاز و بست فلزي مناسب استفاده کرده و در صورت عدم کارکرد صحيح وسيله گاز سوز از نمايندگي هاي مجاز کمک بگيريد.

10 – بهترين وضعيت براي نصب دودکش ها، حالت عمود يا قائم "با حداقل تعداد زانويي" است که در اين حالت آلاينده ها به سهولت خارج مي شوند و هرچه شيب دودکش پايين تر رود، خروج آلاينده ها سخت تر خواهد شد؛ به ياد داشته باشيد که "شيب منفي" به هيچ عنوان مورد تاييد نيست و در اين صورت گاز هاي سمي توليد شده به داخل محيط نفوذ خواهند کرد.

11 – از تغيير دادن اندازه دهانه خروجي دودکش ها به طوري جدي خودداري کنيد؛ اين کار موجب خروج کمتر گازهاي خطرناک به بيرون و انتشار باقيمانده آن در محيط منزل مي شود.

12 – عبور دودکش وسايل گرمايشي از شيشه ها، پنجره ها و ديوارهاي جانبي ساختمان مجاز نبوده زيرا در اين شرايط عمل تخليه تحت تاثير جريان باد مختل مي شود .

13 – از قرار دادن انتهاي دودکش ها در فضاي درز انقطاع ساختمان خودداري کنيد .  گاز خطرناک منوکسيد کربن به سادگي از ترک ها و شکستگي هاي روي ديوار حتي در واحد هاي ديگر وارد محيط مي شود .

14 – از قراردادن انتهاي دودکش ها در سطل آب خودداري کنيد . اين گاز در آب حل نشده و تنها باعث مسدود شدن مسير خروجي آن شده و گاز توليدي از طريق ديگري وارد فضاي داخلي مي گردد .

15 – استفاده از بخاري هاي بدون دودکش در محيط هاي بسته  و کوچک مجاز نبوده و در صورت لزوم بايد در اماکني که داراي تردد زياد هستند و يا هواي تازه در آنجا جريان دارد نصب گردند . 

16 – وجود دستگاه هاي"استاندارد"هشدار دهنده گاز منوکسيد کربن در محيط تا حد بسيار زيادي مي تواند به کاهش خطرات و حوادث ناشي از اين گاز کمک کند .

17 – در صورت مشکوک شدن به نشت گاز منوکسيد کربن در منزل بلافاصله درب و پنجره ها را باز كرده و ساکنان را به خارج از ساختمان براي استنشاق هواي تازه هدايت کنيد و از طريق تماس با سامانه 125 از کارشناسان آتش نشاني کمک بخواهيد.

پايان پيام

 

تصاویر مرتبط