شنبه ۱۳۹۵/۰۸/۱۵

از سوي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛

گردهمايي مسوولان هيئت هاي مذهبي و همياران محرم در قزوين برگزار شد

با مشارکت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري، اداره کل تبليغات اسلامي و شوراي هيئات مذهبي استان قزوين؛ گردهمايي مسوولان هيئت هاي مذهبي و همياران محرم در مسجد خاتم الانبياء (راه چمن) برگزار شد.

الگوبرداري از عزاداري حسيني زنجان با حفظ سنت هاي قزوين

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين؛وزيري نژاد،مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين گفت: اين گردهمايي به منظور همفکري و استفاده از نقطه نظرات همياران محرم و هيئت هاي مذهبي براي رعايت شان عزاداري هاي حسيني در تمام ابعاد معنوي، فرهنگي، امنيتي و ايمني برگزار شد.

سعيد وزيري نژاد افزود:طرح همياران محرم پنج سال پيش به منظور بهره گيري از مشارکت هيات هاي مذهبي جهت انتظام بخشي و ساماندهي به وضعيت شهر در طول ايام عزاداري هاي ماه محرم کليد خورد،امسال همياران محرم در ساماندهي مسيرهاي عزاداري و هدايت شهروندان نقش مهمي را ايفا نمودند و آنان را به رعايت حق الناس که بخشي از آن به «عدم ريختن زباله در شهر،توجه به نظافت محيط و رعايت نکات بهداشتي در زمان پخت غذاهاي نذري و پخش آن در بين عزاداران حسيني اختصاص دارد» توصيه کردند،عملکرد همياران تاکنون خوب بوده است، البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داريم.  

وي از هيئت هاي مذهبي خواست تا همياران محرم را از افرادي انتخاب کنند که حداقل 6 سال ثابت باشند تا مجموعه مديريت شهري،کارشناسان نيروي انتظامي و دانشگاه علوم پزشکي بتواند دغه غه ها و اطلاعات لازم را با آنان در ميان بگذارد تا با همکاري خوب همياران بتوانيم عزاداري در شان حضرت امام حسين (ع) برگزار کنيم.

اين مسوول با اشاره به نامگذاري زنجان از سوي مقام معظم رهبري به شهر شعر و شور حسيني،گفت:ما نيز نيازمند آن هستيم که ضمن حفظ سنت هاي عزاداري شهر قزوين از عزاداري صحيح زنجان الگو برداري کنيم.

وزيري نژاد افزود:عزاداري حسيني اتحاد و همبستگي امت اسلامي به ويژه شيعيان جهان را نشان ميدهد، هر اتفاقي که در آن صورت مي‌گيرد در ذهن مخاطب و بيننده ماندگار مي‌شود، مبادرت به انجام برخي بدعت ها و خرافات چون قمه زني در ايام محرم شرايط را براي سوءاستفاده دشمنان در مسير جريان سازي ضد اسلام و تخريب چهره آن فراهم مي کند.

وي با قدرداني از عزاداران و همه مسوولان در برپايي مراسم سوگواري سيدالشهدا(ع) اظهار کرد: ظرفيت عظيمي در محرم و صفر نهفته است و نياز امروز جامعه بهره برداري حداکثري از اين ظرفيت عظيم است،بايد مواظب باشيم که عرصه عزاداري امام حسين(ع) فرصتي براي سوء استفاده دشمنان نشود بلکه بايد ما بيشترين بهره برداري را از آن جهت کاهش آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي در سطح جامعه داشته باشيم.

برگزاري دوره آموزشي همياران محرم در 15 دي ماه امسال

آريان،معاون فرهنگي هنري سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين نيز هدف از برپايي اين گردهمايي عرض خدا قوت به همياران محرم و مسئولان هيئات مذهبي و همچنين قدرداني بابت همکاري آنان با مجموعه مديريت شهري در برگزاري هر چه باشکوه تر تاسوعا و عاشوراي حسيني و تبادل نظر در خصوص هر بهتر برگزار شدن مراسمات پيش رو  برشمرد.

صادق آريان از همياران محرم خواست همانند دهه اول محرم در طول سال و در تمامي مناسبت هاي مذهبي به ويژه اعياد مذهبي نظير ميلاد نبي اکرم حضرت محمد (ص) با مجموعه مديريت شهري همکاري داشته باشند تا مراسم هاي با کيفيت و باشکوهي در سطح شهر قزوين برگزار شود.

وي از برگزاري دوره آموزشي براي همياران محرم در 15 دي ماه سال جاري خبر داد و گفت: اين دوره آموزشي شامل «بايد و نبايد هاي عزاداري»،«ايمني و سلامت»،«موارد انتظامي و امنيتي» و «بهداشت،نذورات و مديريت پسماندها» است و در قالب شش ساعت کارگاه آموزشي در سه هفته، هفته اي دو ساعت برگزار خواهد شد و به افرادي که با موفقيت دوره ها را بگذارنند ،گواهي نامه داده مي شود.

آريان در ادامه به تشريح اقدامات ستاد ساماندهي تسهيلات محرم پرداخت و گفت:اين ستاد در ششمين سال تجربه خود،از تاريخ پنجم مهر ماه فعاليت‌هاي عملياتي خود را در نگارخانه فرهنگسراي بانو حضرت زهرا(س) آغاز و تا ?? مهر ماه به هيئت‌هاي مختلف عزاداري خدمات ارائه کرد.

وي افزود:با توجه به مشکلات مربوط به نظافت و پاکيزگي شهر در هنگام پخش نذورات، نماينده سازمان مديريت پسماند نقاط قرمز را شناسايي و تذکرات و نکته‌هاي لازم را در خصوص حفظ نظافت عمومي به هيئات مذهبي ارائه داد که در مجموع 161 مجوز توسط سازمان پسماند جهت اختصاص کيسه زباله و سطل گذاري به هيئت هاي مذهبي و ايستگاه هاي صلواتي  صادر شد.

معاون فرهنگي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين افزود: صدور 161 مجوز آتش نشاني و ايمني،38 مورد بازديد حضوري از تکايا،امامزادگان و ارائه خدمات،100 مورد شارژ کپسول هاي ايستگاه هاي صلواتي و تکايا، 150 مورد ارائه دستورالعمل هاي ايمني و در اختيار قرار دادن 20 کپسول آتش نشاني به صورت اماني به ايستگاه هاي صلواتي  از جمله اقداماتي است که توسط سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني در اين ستاد صورت گرفت .

آريان اضافه کرد: صدور 123 مجوز به ايستگاه هاي صلواتي و 38 مورد مجوز جهت نصب تکايا و طاق نصرت از جمله اقدامات سازمان زيبا سازي در اين ستاد مي باشد.

وي اظهار کرد: در بحث امنيتي، ايمني و ترافيکي نيز نماينده نيروي انتظامي هشدارهاي لازم را در زمينه عدم استفاده از آلات غير مناسب موسيقي، آلودگي صوتي، زمان بندي هيئات مذهبي و ساير موارد انتظامي را به صورت حضوري و ارائه بروشور به هيئات مذهبي ارائه کرد و 161 مورد تعهد از هيئت هاي مذهبي در بحث رعايت موارد انتظامي و امنيتي گرفت.

آريان صدور 161 مجوز براي هيئت هاي مذهبي را از اقدامات اداره کل تبليغات اسلامي استان قزوين در ستاد ساماندهي تسهيلات محرم عنوان کرد.

وي صدور مجوز حواله هاي مختلف و اقلام فرهنگي به تعداد 103 مورد، صدور مجوزات جهت چاپ بنر از طريق روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي به ميزان چهار هزار متر مربع و 70 عدد فيکسچر و توزيع 100 هزار ليوان  يکبار مصرف کاغذاي در ميان ايستگاه هاي صلواتي را از جمله اقدامات سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين در اين ستا برشمرد.

هيئت هاي مذهبي در تمامي مناسبت ها نقش آفرين باشند

حامدي،رئيس شوراي هيئت هاي مذهبي استان قزوين در اين مراسم از حضور پرشور هيئت هاي مذهبي در برگز اري مراسم تجمع بزرگ روز سقا و نماز پرشکوه عاشورا قدرداني کرد.

حامدي عملکرد هيئت هاي مذهبي محرم امسال را قابل تقدير دانست و از هيئت ها ي مذهبي خواست تا با ارزيابي نقاط ضعف برنامه هاي هيئت هاي خود در جهت هر چه بهتر برگزار شدن مراسمات هيئت هاي شان تلاش کنند.

وي از هيئت هاي مذهبي خواست تا در تمامي مناسبت هاي نقش آفرين باشند، متاسفانه برگزاري اعياد مذهبي نظير ميلاد نبي اکرم حضرت محمد (ص)، ميلاد امير المومنين علي (ع)، ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و ... بسيار کمرنگ است، بايد در جهت احياي برپايي هرچه باشکوه جشن هاي مذهبي اقدامات خوبي صورت گيرد تا ضمن ايجاد شور و نشاط معنوي در جامعه بتوانيم راه و رسم زندگي اهل بيت (ع) را در سطح جامعه ساري و جاري کنيم.

حامدي از هيئت هاي مذهبي خواست پخش غذاهاي نذري را منحصر به دهه اول محرم نکنند و اين اقدام خداپسندانه به صورت مستمر در طول سال ادامه داشته باشد، مي توان مواد غذايي نظير برنج، گوشت، روغن و... را بسته بندي و به دست افراد نيازمند رساند.

وي همچنين خواستار ترويج نذر فرهنگي در هيئت هاي مذهبي شد، حداقل روزي يک صفحه از قرآن کريم و نهج البلاغه با معنا خواند شود و اين کار ارزشمند در سطح خانواده هاي خود نهادينه کنيم، بايد هر روز براي امام حسين (ع) و ائمه اطهار (ع) کار کنيم نه فقط در ماه محرم الحرام.

حامدي از برگزاري دوره آموزشي براي هيئت هاي مذهبي در دي ماه سال جاري در قالب اردوي زيارتي خبر داد و اظهار اميداوري کرد اين دوره ها در ارتقاي سطح کيفي برنامه هاي هيئت ها مثمر ثمر باشد.

 

 

تصاویر مرتبط