سه‌شنبه ۱۳۹۱/۰۳/۰۲

نورمحمدي، مشاور فرهنگي اجتماعي شهردار قزوين:

پايانه هاي مسافربري محل مناسبي براي انتقال مفاهيم شهروندي است

با توجه به روزانه 8 هزار سفر رفت و 8 هزار سفر برگشت به قزوين از طريق پايانه هاي مسافربري، اين سازمان را محل مناسبي براي انتقال مفاهيم شهروندي است.

 

مشاور فرهنگي اجتماعي شهردار قزوين گفت: با توجه به روزانه 8 هزار سفر رفت و 8 هزار سفر برگشت به قزوين از طريق پايانه هاي مسافربري، اين سازمان را محل مناسبي براي انتقال مفاهيم شهروندي است.
 
مهدي نور محمدي در نشست هم انديشي در سازمان پايانه ها به منظور بررسي معضلات فرهنگي و اجتماعي اين سازمان با حضور مدير عامل سازمان پايانه ها ي مسافربري شهرداري قزوين برگزار شد، افزود: سازمان پايانه ها با تعامل با سازمان فرهنگي ورزشي، نسبت به انجام کارهاي فرهنگي در پايانه اقدام کند.
 
وي در ادامه به اين نکته اشاره کرد که در گذشته، فضاي پايانه ها در سراسر کشور، فضايي مملو از دود و روغن و يا محل تجمع افراد فاقد فرهنگ بود، ادامه داد: اما در دو دهه گذشته، شهرداري ها با انجام کارهاي فرهنگي و استفاده از هنر، سعي در شاد و دلپذير کردن فضاي پايانه ها داشته اند، حتي شهرداري تهران با ايجاد خانه فرهنگ مسافر و دادن بسته هاي فرهنگي به مسافرين، در ترويج اخلاق شهروندي و بالا بردن سطح فرهنگي آنان کوشيده است.
 
در ادامه نشست، سعيد فرازمندراد، مدير عامل سازمان پايانه هاي مسافربري شهرداري به بيان مشکلات حوزه خود پرداخت و افزود: وظيفه سازمان پايانه هاي شهرداري ساخت، توسعه، تجهيز و نگهداري پايانه است و مسائلي همچون نرخ گذاري بليط، نبودن و دير آمدن اتوبوس، بهبود کيفيت ماشين آلات و رسيدگي به وضعيت اخلاقي رانندگان جزو وظايف سازمان حمل و نقل و پايانه هاست که اين سازمان، بيرون از مجموعه شهرداري است، متاسفانه مردم در بيشتر موارد، وظايف اين دو سازمان را با يکديگر اشتباه مي گيرند و با تماس با سامانه 137 خواستار انجام اقداماتي مي شوند که در حوزه وظايف سازمان پايانه هاي شهرداري نيست.
 
وي در ادامه به تبيين برخي ديگر از وظايف حوزه خود پرداخت و افزود: اموري همچون باز بودن شبانه روزي درب ترمينال، آسفالت محوطه، تامين پارکينگ، نظارت بر کار بوفه ها و مغازه هاي موجود در پايانه و نظافت محوطه پايانه، از وظايف سازمان پايانه هاي شهرداري است.
وي تاسيس پايانه شمال، ساماندهي ايستگاه هاي برون شهري (الموت، بوئين زهرا و ميدان مينودر) و برگزاري مجمع سازمان امور پايانه ها در قزوين را از برنامه هاي آتي سازمان پايانه ها دانست.
فرازمند مشکل ونداليسم يا تخريب اموال عمومي شامل آسيب رساندن به پله برقي و پاره کردن روکش صندلي ها و  عدم رعايت نظافت در محوطه ترمينال ها را از مشکلات فرهنگي حوزه خود دانست که بايد با کار فرهنگي نسبت به حل آن اقدام شود.
وي اظهار اميدواري کرد سازمان فرهنگي ورزشي براي حل اين معضلات برنامه ريزي نموده و تعامل خود را با سازمان پايانه ها  بيشتر نمايد.
وي در ادامه افزود: با توجه به قابليت بالاي قزوين از لحاظ مسئله گردشگري، اين آمادگي را داريم که مکاني براي فعاليت هاي گردشگري و شناساندن آثار تاريخي قزوين در اختيار ميراث فرهنگي و يا سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري بگذاريم.
 فرازمند در ادامه، با اشاره با عقد قرارداد با سازمان خدمات طراحي در خصوص بازسازي محوطه ترمينال، به پيش بيني ايجاد اتاق بهداشت مادر و کودک، اتاق خواب رانندگان، باشگاه ورزش، ايجاد وسايل بازي کودکان و رستوران در پايانه اشاره و اظهار اميدواري کرد که اين موارد در طرح جديد، اجرايي شود.
 در پايان نشست، منشور پژوهشي سازمان پايانه ها که توسط مشاور فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهيه شده بود، براي اجرا به مدير عامل سازمان پايانه ها تحويل شد. اين منشور براي لحاظ شدن در طرح ساماندهي محوطه ترمينال تهيه شده است.
 
 
1-ايجاد غرفه مشاوره مذهبي براي راهنمايي مسافين در خصوص مسائل شرعيدر مورد نماز و روزه مسافر و آداب سفر.
2-ايجاد غرفه مشاوره روان شناسي براي راهنمايي آسيب ديدگان اجتماعي همچون دختران و کودکان فراري و گرفتاران در دام اعتياد. (با توجه به اين که پايانه ها معمولا يکي از کانون هاي تجمع اين گونه افراد مي باشند)
3-معرفي آثار تاريخي، مشاهير و جاذبه هاي تاريخي قزوين، از طريق توزيع بروشور و سي دي.
4-نصب وسايل ورزشي براي استفاده رانندگان (براي مقابله با اعتياد آنان)
5-نصب اِلِمان يا نماد يا تنديسي از يک يا چند تن از مشاهير مشهور قزوين، به منظور تلطيف فضاي بصري.
6-اجراي تاتر خياباني در محوطه ترمينال با موضوعات شهروندي، به منظور پُر کردن اوقات فراغت مسافرين منتظر.
7-ايجاد گُل کاري و نصب آب نما و ايجاد صخره هاي مصنوعي در محوطه.
8-استفاده از ابزار هنر (خوشنويسي و نقاشي) براي شادسازي محيط.
9-نصب شعارها و پيام هاي شهروندي در محوطه و سالن.
10-ايجاد قرائت خانه کوچک براي مطالعه روزنامه و کتاب جهت رانندگان و مسافرين. (در 4 ترمينال تهران، کتابخانه به صورت شبانه روزي فعال است.)
11-ايجاد غرفه اي براي سنجش قند و چربي خون و قد و وزن مسافرين به صورت رايگان.
12- تجهيز اتوبوس ها به کتابخانه (40 درصد اتوبوس هاي تهران به کتابخانه مجهز مي باشند)
13-آشنا نمودن رانندگان با کمک هاي اوليه و تجهيز اتوبوس هاي بين شهري به جعبه کمک هاي اوليه.
14-پياده راه سازي در پايانه.
15-تفکيک پارکينگ خودروها از محل عبور مسافرين.
16-ايجاد سايت اينترنتي به منظور استفاده دانشجويان، به صورت رايگان.
17-دادن بسته هاي فرهنگي به مسافرين.
18-ايجاد مهمانسرا.
19-افزايش ميزان خدمت رساني به مسافرين از طريق به کارگيري ابتکارت نوين. (براي مثال، شهرداري همدان جهت استفاده مسافرين روستايي، اقدام به ايجاد يک واحد نانوايي سنگکي در ترمينال مرکزي شهر نموده است.)
 
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط