پنجشنبه ۱۳۹۰/۰۴/۳۰

بازديد شهردار و اعضاي شوراي شهر قزوين از مترو كرج

اعضاي شوراي اسلامي شهر قزوين، شهردار و تعدادي از معاونين و مديران از سازمان قطار شهري كرج بازديد كردند.

 به گزارش اداره روابط عمومي شهرداري قزوين، در اين بازديد كه تعدادي از معاونين و مديران شهرداري نيز حضور داشتند، نوري مشاور مدير عامل مترو با تشريح تاريخچه مترو در ايران به نحوه شکل گيري سازمان قطار شهري کرج و چگونگي صدور مجوز راه اندازي مترو در شهرکرج اشاره کرد.

وي با بيان مشکلات احداث مترو در تهران و کرج و نحوه شروع و الگوگيري در قسمتهاي مختلف احداث خطوط گفت: در شهرکرج 6 خط به طول 100 کيلومتر مورد مطالعه و خط 2 به طول 34 کيلومتر بين کمال شهر، کرج و ملارد در دستور كار احداث قرار گرفت؛ خط سريع السير گرمدره- کرج نيز به طول 17 کيلومتر اجرايي شد.
مشاور مدير عامل مترو با اظهار اينكه کار اجرايي پايانه گلشهر تا هشتگرد درحال اجرا و اقدامات مطالعاتي نيز براي اجراي مترو هشتگرد تا قزوين با مصوبات گرفته شده در حال انجام است، در خصوص ناوگان فعلي مترو افزود: ناوگان موجود ساخت كشور چين بوده و در عين حال كه به دليل وزن زياد سرعت مطلوبي ندارد بسيار مقاوم است ولي پيشنهاد من اين است كه براي خط قزوين از همين ابتداي كار زير ساخت ها و پيشنهادات مختلف بررسي و مقدمات کار و مطالعات ريلي درون شهري با تاسيس سازمان قطار شهري قزوين آغاز شود.
نوري افزايش جمعيت شهر كرج را پيامد رسيدن مترو به اين شهر دانست و گفت: اگر پيش بيني لازم صورت بگيرد، با ارزش افزوده برخي املاک مي توان بخشي از هزينه ها را تامين کرد؛ اين پيش بيني براي قزوين نيز ممكن است و بايد مکان ها و زمين هايي که براي احداث مترو نياز است از هم اکنون مشخص و پيش بيني تملکات آن انجام شود.
وي با بيان اينكه مترو به ما اجازه اين را مي دهد که شهر را در هرجهتي که مي خواهيم گسترش دهيم، اظهار كرد: هر سفر مترو 7 دهم ليتر در مصرف بنزين صرفه جويي مي کند و در سلامت، صرفه جويي در وقت و کاهش مرگ و مير تاثير بسزايي دارد.
مشاور مدير عامل مترو با اظهار اينكه در طول حفاري و اجراي پروژه مترو کرج سعي براين بود که مردم متوجه اين عمليات نشوند، ادامه داد: انجام مطالعات اين پروژه در قزوين تا شعاع 20 کيلومتري اقدام مطلوب و بسيار خوبي است البته در اين بين بايد ضمن تعامل و هماهنگي خوبي كه بين شهرداري و سازمان مسكن و شهرسازي برقرار مي شود، مطالعات پروژه دستكم تا افق سال 1430 صورت بگيرد.
در ادامه مسعود نصرتي، شهردار قزوين با بيان اينكه درحال حاضر مصوبه مترو هشتگرد به محمديه وجود دارد و بايد با هماهنگي استاندار قزوين و وزارت مسکن به فکر احداث خط کرج- قزوين باشيم، افزود: ما به دنبال يک قطار با سرعت خوب از کرج به قزوين هستيم؛ ضمنا مطالعات طرح جامع حمل و نقل نيز در حدود يك سال است كه آغاز شده است.
سپس سيدمهدي يدي همداني معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري نيز گفت: از سال 87 مطالعات سامانه ريلي حمل و نقل در شهر قزوين آغاز شده و بر اساس آمارگيري هاي صورت گرفته در سال 1410 از مسير کريدور شرقي قزوين حجم مسافر به حدي مي رسد كه سيستم ريلي ضرورت پيدا خواهد كرد.
همداني با بيان اينكه در سفر دوم رييس جمهور به قزوين پيشنهاداتي براي احداث شرکت قطار شهري قزوين و حومه ارايه شد، ادامه داد: در آن مقطع زماني در خصوص اين موضوع مخالفت و كار به سازمان مسکن و شهرسازي استان واگذار و در همين راستا قراردادي با دانشگاه صنعتي اصفهان توسط سازمان مسکن جهت مطالعات بسته شد.
وي در پايان گفت: قرارداد مطالعات جامع حمل ونقل شهرداري قزوين در شعاع 20 کيلومتري با يک کنسرسيوم قوي در سال گذشته بسته شده که هم اكنون اين مطالعات در حال انجام است.
پايان پيام 

تصاویر مرتبط